مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

559
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

453
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جنبه ی محتوایی مهارت تعریف واژه در کودکان 5/7-5/4 ساله کم شنوا

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 62

چکیده

 هدف: مهارت تعریف واژه یکی از مهارت های پیچیده زبان است که دانش زبانی و فرازبانی نقش موثری در آن دارند. آسیب شنوایی در کودکان, موجب تاخیر در فراگیری زبان درکی و بیانی می شود. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رشد جنبه محتوایی تعریف واژه در کودکان کم شنوا و طبیعی در سنین5/7-5/4 ساله انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی به روش مقطعی مقایسه ای بود و جامعه ی آماری این مطالعه شامل 37 کودک کم شنوا ( با سمعک و کاشت حلزون) و 37 کودک بدون آسیب شنوایی 5/4 تا 5/7 سال در شهر کرج می باشد. در هر دو گروه 10 کودک در سن 5/5-5/4, 12 کودک در سن 5/6-5/5 و 15 کودک در سن 5/7-5/6 سال می باشند. در هر دو گروه مورد بررسی 15 دختر کم شنوا و 22 پسر کم شنوا هستند. آزمایه مورد استفاده آزمون مهارت تعریف واژه می باشد, که در سال 1390 توسط مهری محمدی برای سنین اول تا سوم ابتدایی ساخته شد و سپس مریم ملکیان در سال 1393 پایایی این آزمون را برای گروه سنی 4/5-7/5 سال تایید کرد. جهت تحلیل نتایج, از آزمون تی در نسخه ی 22 SPSS استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که عملکرد کودکان کم شنوا در جنبه ی محتوایی, تفاوت معناداری با کودکان طبیعی دارد (007/0=p)؛ به طوری که کودکان طبیعی عملکرد بهتری را نسبت به کودکان کم شنوا از خود نشان داده اند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج کسب شده, می توان نتیجه گرفت که مهارت تعریف واژه نیز همانند سایر مهارت های زبانی در کودکان کم شنوا دارای تاخیر بوده و نیازمند آموزش و توانبخشی می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرخی، فروغ الزمان، دارویی، اکبر، و حسین زاده، سمانه. (1398). بررسی جنبه ی محتوایی مهارت تعریف واژه در کودکان 5/7-5/4 ساله کم شنوا. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 8(4 )، 54-62. SID. https://sid.ir/paper/375270/fa

Vancouver: کپی

فرخی فروغ الزمان، دارویی اکبر، حسین زاده سمانه. بررسی جنبه ی محتوایی مهارت تعریف واژه در کودکان 5/7-5/4 ساله کم شنوا. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1398؛8(4 ):54-62. Available from: https://sid.ir/paper/375270/fa

IEEE: کپی

فروغ الزمان فرخی، اکبر دارویی، و سمانه حسین زاده، “بررسی جنبه ی محتوایی مهارت تعریف واژه در کودکان 5/7-5/4 ساله کم شنوا،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 8، no. 4 ، pp. 54–62، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375270/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا