مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,412
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,175
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تفاوت های معناشناختی مهارت تعریف واژه در کودکان فارسی زبان دارای اختلال ویژه زبان و طبیعی

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 55

چکیده

 هدف: مهارت تعریف واژه یکی از مهارتهای پیچیده زبان است که دانش زبانی و فرازبانی نقش موثری در آن دارند. در این مطالعه مهارت تعریف واژگان اسمی کودکان مبتلا به اختلال ویژه زبان به لحاظ محتوایی (معنایی) و ساختاری مورد بررسی و مقایسه با کودکان طبیعی قرار گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی می باشد که در طی آن 32 دانش آموز انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. 16 دانش آموز مبتلا به اختلال ویژه زبان مراجعه کننده به مراکز مشکلات یادگیری و مرکز توانبخشی شهید زارعی و 16 دانش آموز طبیعی نیز بصورت تصادفی انتخاب شده و از نظر سن, جنس و مقطع تحصیلی با گروه آزمایش همتا سازی شدند. سپس آزمون محقق ساخته تعریف واژه اجرا گردید و نتایج با استفاده از روش آماری تی-تست مورد مقایسه قرار گرفتند. پایایی این آزمون به روش همبستگی نمرات دو ارزشیاب مستقل محاسبه و روایی آن به صورت محتوایی ارزشیابی شد.یافته ها: گروه طبیعی میانگین امتیازات بالاتری نسبت به گروه دارای اختلال در هر دو جنبه محتوایی و ساختاری تعریف واژه کسب کردند بطوریکه میانگین و انحراف معیار امتیاز جنبه محتوایی تعریف واژه در گروه طبیعی45.87±12.22  و در گروه مبتلا 17.60±33.18 امتیاز بود و تفاوت دو گروه معنادار بود (P=0.025). میانگین و انحراف معیار امتیاز جنبه ساختاری تعریف واژه در گروه طبیعی 9.49±48.8 و در گروه مبتلا 12.85±38.18 از 70 امتیاز بود و دو گروه دارای تفاوت معنادار بودند (P=0.012).نتیجه گیری: مشکلات زبانی کودکان مبتلا به اختلال ویژه زبان اجازه بازنمایی معنایی جهت تشکیل و ارائه تعریفی جامع از واژه را نمی دهد. با وجودی که مهارت تعریف واژه در کودکان مبتلا به اختلال ویژه زبان ضعیف است, با طبقه بندی جنبه محتوایی و ساختاری تعریف واژگان اسمی مورد استفاده در این مطالعه همخوانی دارد. بنابراین امکان تقویت این مهارت با مداخله درمانگران گفتار و زبان بویژه در بخش معناشناختی و ساختاری وجود دارد. این مداخله ممکن است علاوه بر تقویت تعریف مفاهیم آشنا, به رشد تعریف مفاهیم جدید نیز کمک کند که نتیجه آن پیشرفت تحصیلی و ارتباطی این دسته از کودکان می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، مهری، نیلی پور، رضا، شیرازی، طاهره سیما، و رهگذر، مهدی. (1390). تفاوت های معناشناختی مهارت تعریف واژه در کودکان فارسی زبان دارای اختلال ویژه زبان و طبیعی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 12(2 (مسلسل 47))، 48-55. SID. https://sid.ir/paper/43628/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی مهری، نیلی پور رضا، شیرازی طاهره سیما، رهگذر مهدی. تفاوت های معناشناختی مهارت تعریف واژه در کودکان فارسی زبان دارای اختلال ویژه زبان و طبیعی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1390؛12(2 (مسلسل 47)):48-55. Available from: https://sid.ir/paper/43628/fa

    IEEE: کپی

    مهری محمدی، رضا نیلی پور، طاهره سیما شیرازی، و مهدی رهگذر، “تفاوت های معناشناختی مهارت تعریف واژه در کودکان فارسی زبان دارای اختلال ویژه زبان و طبیعی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 12، no. 2 (مسلسل 47)، pp. 48–55، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43628/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا