مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

من بریل را با چشم هایم می خوانم! (تاملی بر حقوق آموزشی کودکان کم بینا)

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 84

چکیده

 هدف: هدف از این مطالعه بررسی وضعیت بینایی کودکان کم بینا و حقوق آموزشی مرتبط با وضعییت بینایی آن ها می باشد. روش بررسی: این مطالعه بر روی دانش آموزان مدارس اسنثنایی کم بینایان انجام گرفت. بینایی دور و نزدیک و عیوب انکساری اندازه گیری شد. ضمنا حقوق آموزشی کودکان کم بینا در منابع حقوقی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: 273 کودک مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 40 کودک ( 7/%14) توانایی ادامه تحصیل در مدرسه عادی را داشتند. 68 نفر (25%) که با بریل درس می خواندند قادرند که با کمک وسایل کمکی, با بینایی ادامه تحصیل بدهند. 68 نفر ( 25%) به عینک نیاز داشتند. 26 نفر ( 5/9 %) به تمرینات اتاق تاریک نیاز داشتند اما این امکانات موجود نبود. 36 نفر (3 %) به اقدامات خاص مثل جراحی زیبایی, چشم مصنوعی, عدسی تماسی رنگی و عینک های آفتابی نیاز داشتند. برخی از دانش آموزان این مدارس که با بریل مشغول ادامه تحصیل بودند قادر بودندکه با چشم خود بریل را بخوانند. اما اجازه نداشتند از بینایی خود استفاده کنند. برای آموزش خط بریل از چشم بند استفاده می شد. نتیجه گیری: حقوق آموزشی کودکان کم بینا در پرتو اصول کلی حقوق, همانند اصل عدالت و انصاف بایستی مورد بررسی قرار بگیرد. حق آموزش از مصادیق حقوق شهروندی و حقوق بشری است لذا بایستی لولزم کمک بینایی و شرایط ویژه برای اقشار خاص مثل کودکان کم بینا مورد توجه قانون گذار قرار بگیرد. رشد و تکامل در زمان کودکی وابستگی بسیار زیادی به بینایی دارد. ایجاد حافظه بینایی در نوزادان و کودکان به عنوان یک رفرانس برای فعالیت های آینده محسوب می گردد. در توانبخشی کم بینایی بایستی از باقیمانده بینایی حد اکثر استفاده صورت پذیرد در غیر این صورت مشکل رشد و تکامل نیز دامن گیر این کودکان خواهد شد. به نظر می رسد که حقوق کودکان کم بینا و نابینا در کشور ما ایران نیاز به باز نگری جدی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حاجتی ضیابری، بتول، یاقوتی، ابراهیم، و ریاضی، عباس. (1398). من بریل را با چشم هایم می خوانم! (تاملی بر حقوق آموزشی کودکان کم بینا). علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 8(4 )، 77-84. SID. https://sid.ir/paper/377231/fa

    Vancouver: کپی

    حاجتی ضیابری بتول، یاقوتی ابراهیم، ریاضی عباس. من بریل را با چشم هایم می خوانم! (تاملی بر حقوق آموزشی کودکان کم بینا). علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1398؛8(4 ):77-84. Available from: https://sid.ir/paper/377231/fa

    IEEE: کپی

    بتول حاجتی ضیابری، ابراهیم یاقوتی، و عباس ریاضی، “من بریل را با چشم هایم می خوانم! (تاملی بر حقوق آموزشی کودکان کم بینا)،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 8، no. 4 ، pp. 77–84، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377231/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button