مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

779
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر مهارت بریل نویسی دانش آموزان نابینا

صفحات

 صفحه شروع 162 | صفحه پایان 170

چکیده

 مقدمه و اهداف: برنامه آموزشی پردازش حسی به عنوان روشی نوین و کاربردی برای بهبود مهارت بریل نویسی در دانش آموزان نابینا مطرح شده است و استفاده از آن با نتایج مطلوبی همراه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر مهارت بریل نویسی دانش آموزان نابینا انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مورد منفرد و با طرح خط پایه, مداخله و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان نابینای دوره اول دبستان (کلاس دوم دبستان) شهر اصفهان تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. در این پژوهش 5 دانش آموز نابینای کلاس دوم دبستان شرکت داشتند. مداخله آموزشی پردازش حسی بر روی گروه نمونه در ده جلسه (هفته ای سه جلسه؛ هر جلسه 45 دقیقه ) انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش, چک لیست مهارت های بریل نویسی بود. داده های به دست آمده به شیوه تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودار داده ها و بر اساس شاخص های آمار توصیفی, مداخله مورد نظر در مورد هر پنج آزمودنی اثربخش بوده است (به ترتیب با درصد داده های غیرهمپوش 100 برای آزمودنی های 1, 2, 4, 5 و 83. 33 برای آزمودنی 3). همچنین میانگین خطاهای بریل نویسی در آزمودنی های 1, 2, 3, 4 و 5 به ترتیب از 63. 31, 63. 41, 61. 43, 64. 10 و 63. 14 به 48. 40, 47. 96, 49. 50, 48. 63 و 49. 81 کاهش یافته است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های به دست آمده در پژوهش حاضر, پیشنهاد می شود که در کنار سایر روش های آموزشی و توان بخشی کودکان نابینا, برنامه آموزشی پردازش حسی نیز به کار برده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرامرزی، سالار، عاشوری، محمد، و شعاعی، گل نسا. (1398). بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر مهارت بریل نویسی دانش آموزان نابینا. طب توانبخشی، 8(3 )، 162-170. SID. https://sid.ir/paper/239624/fa

    Vancouver: کپی

    فرامرزی سالار، عاشوری محمد، شعاعی گل نسا. بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر مهارت بریل نویسی دانش آموزان نابینا. طب توانبخشی[Internet]. 1398؛8(3 ):162-170. Available from: https://sid.ir/paper/239624/fa

    IEEE: کپی

    سالار فرامرزی، محمد عاشوری، و گل نسا شعاعی، “بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر مهارت بریل نویسی دانش آموزان نابینا،” طب توانبخشی، vol. 8، no. 3 ، pp. 162–170، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/239624/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button