مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,032
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

571
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انواع غلطهای املایی بریل در دانش آموزان نابینای دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 805 | صفحه پایان 824

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف کلی «بررسی انواع غلطهای املایی بریل فارسی در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل در مراکز ویژه آموزش نابینایان در شهرهای تهران و اصفهان» انجام شده است. اهداف ویژه تحقیق شامل طبقه بندی انواع غلطهای املایی بریل, تعیین شایع ترین انواع غلط در پایه های اول تا پنجم, مقایسه شیوع انواع غلط با توجه به پایه تحصیلی, جنس دانش آموزان و سطح عملکرد آنها در درس املاست.روش: جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مبتلا به آسیبهای بینایی شاغل به تحصیل در مراکز ویژه آموزش نابینایان در شهرهای تهران و اصفهان است که از خط بریل استفاده می کنند. از طریق روش نمونه گیری قضاوتی 106 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق 5 متن املای محقق ساخته برگرفته از متن کتاب درسی فارسی در هر پایه بود.یافته ها: پس از اجرای آزمونها به صورت گروهی و استخراج انواع غلط, غلطها به ده طبقه تقسیم شدند و با استفاده از آزمون ناپارامتریک خی دو به بررسی اهداف پرداخته شد. نتایج نشان داد که در هر پنج پایه غلط نوع اول (اشکال در حروف هم صوت) دارای بیشترین فراوانی است؛ همچنین بین میزان شیوع انواع غلط در پایه های مختلف و نیز در دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی دار به دست نیامد. اما بین میزان شیوع انواع غلط در بین دانش آموزان قوی و ضعیف تفاوت معنی داری به دست آمد.نتیجه گیری: اشکال در حروف هم صوت فراوان ترین اغلاط املایی خط بریل در هر پنج پایه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی دهنوی، صدیقه، و سیف نراقی، مریم. (1385). بررسی انواع غلطهای املایی بریل در دانش آموزان نابینای دبستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 6(3 (پیاپی 21))، 805-824. SID. https://sid.ir/paper/96337/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی دهنوی صدیقه، سیف نراقی مریم. بررسی انواع غلطهای املایی بریل در دانش آموزان نابینای دبستانی. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1385؛6(3 (پیاپی 21)):805-824. Available from: https://sid.ir/paper/96337/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه رضایی دهنوی، و مریم سیف نراقی، “بررسی انواع غلطهای املایی بریل در دانش آموزان نابینای دبستانی،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 6، no. 3 (پیاپی 21)، pp. 805–824، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96337/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا