مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

435
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 78 | صفحه پایان 88

چکیده

 مقدمه: اختلال یادگیری در دانش­ آموزان بر بسیاری از زمینه­ های شناختی و رفتاری آنها تأثیر دارد که منجر به کاهش روابط اجتماعی و عدم پیشرفت تحصیلی می­ گردد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانی­ شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان دخترمبتلا به اختلال یادگیری خاص انجام شد. مواد و روش ­ ها: روش پژوهش, نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون بود. جامعه آماری را تمامی دانش­ آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص دارای پرونده تشخیصی در مرکز اختلال یادگیری شهر ساری در سال تحصیلی 1399-1398 تشکیل دادند. تعداد 45 نفر به روش در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. برای گروه آزمایش اول, پروتکل بازتوانی شناختی پاول برای دانش­ آموزان دختر اختلال یادگیری خاص, برای گروه آزمایش دوم پروتکل درمانی وستیبولار گانز در 8 جلسه 45 دقیقه­ ای انجام شد و برای گروه کنترل مداخله­ ای صورت نگرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: میانگین پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش تحریکات وستیبولار در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 36/61 و 11/84, در گروه آزمایش بازتوانی شناختی 24/61 و 87/97 و در گروه کنترل, 27/61 و 07/61 بود. بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص اثر معنی­ دار داشت (001/0≥ p). درمان بازتوانی شناختی اثربخش­ تر از تحریکات وستیبولار بود (001/0≥ p). نتیجه ­ گیری: یافته های این پژوهش می تواند تلویحات کاربردی در زمینه بهبود پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان دخترمبتلا به اختلال یادگیری خاص با استفاده از روش درمان بازتوانی شناختی ارائه دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عنایت زاده شهرودی، شهلا، حسن زاده، رمضان، و عمادیان، سیده علیا. (1399). مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص. سلامت جامعه، 14(2 )، 78-88. SID. https://sid.ir/paper/379826/fa

Vancouver: کپی

عنایت زاده شهرودی شهلا، حسن زاده رمضان، عمادیان سیده علیا. مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص. سلامت جامعه[Internet]. 1399؛14(2 ):78-88. Available from: https://sid.ir/paper/379826/fa

IEEE: کپی

شهلا عنایت زاده شهرودی، رمضان حسن زاده، و سیده علیا عمادیان، “مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و تحریکات وستیبولار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری خاص،” سلامت جامعه، vol. 14، no. 2 ، pp. 78–88، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379826/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button