مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,108
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,403
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 44

چکیده

 تاثیر مصرف میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در منطقه 18 آموزش و پرورش مورد آزمایش قرار گرفت. در این رابطه تاثیر پایه تحصیلی, وضع تغذیه, عادت مصرف صبحانه و عادت مصرف میان وعده در مدرسه نیز بررسی شد. بدین منظور بعد از امتحانات ثلث اول سال تحصیلی 1375-76 , 236 نفر از دانش آموزان پسر در 4 دبستان بطور تصادفی در دو گروه آزمایشی ( 119 نفر ) و گروه شاهد (117 نفر ) انتخاب شدند. بعد از انجام آزمونهای روان شناختی به گروه آزمایشی یک میان وعده کم کالری از نوع غذاهای مخصوص برنامه تغذیه رایگان مدارس داده شد و گروه شاهد, برنامه معمولی خود را ادامه داد. بعد از 4 ماه مجددا آزمونهای شناختی و امتحانات ثلث سوم برای هر گروه در شرایط یکسان و همزمان انجام شد. وضع تغذیه به روش تن سنجی, عادت خوردن صبحانه و میان وعده در مدرسه یا بررسی عادات غذایی بوسیله پرسشنامه و مصاحبه, عملکردهای شناختی با سه آزمون ویژه عملکرد ذهنی و عملکرد تحصیلی نیز بوسیله امتحانات ثلث ارزیابی شدند. اطلاعات حاصل از اجرای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها نشان دادند که میان وعده مدرسه تاثیر مثبتی بر نمرات آزمونهای شناختی داشت که در مورد حافظه کوتاه مدت, معنی دار بود (P<0.03) هر چند میانگین نمرات دروس اصلی و معدل دروس بعد از مداخله, در دانش آموزان گروه شاهد بالاتر از گروه آزمایشی بود, اما تفاوت معنی دار نبود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که خوردن میان وعده در مدرسه چنانچه در طول سال تحصیلی و با مقدار انرژی بیشتری ادامه داشته باشد, احتمال پیشرفت تحصیلی و بهبود عملکردهای شناختی را افزایش خواهد داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علوی نایینی، سیدمجتبی، جزایری، سیدابوالقاسم، مقدم بنائم، ناهید، افروز، غلامعلی، و بهبودی، -. (1379). تاثیر میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان دبستانی. مجله دانشکده پزشکی، 58(1)، 38-44. SID. https://sid.ir/paper/38129/fa

    Vancouver: کپی

    علوی نایینی سیدمجتبی، جزایری سیدابوالقاسم، مقدم بنائم ناهید، افروز غلامعلی، بهبودی -. تاثیر میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان دبستانی. مجله دانشکده پزشکی[Internet]. 1379؛58(1):38-44. Available from: https://sid.ir/paper/38129/fa

    IEEE: کپی

    سیدمجتبی علوی نایینی، سیدابوالقاسم جزایری، ناهید مقدم بنائم، غلامعلی افروز، و - بهبودی، “تاثیر میان وعده غذایی در مدرسه بر توانایی یادگیری و پیشرفت تحصیلی کودکان دبستانی،” مجله دانشکده پزشکی، vol. 58، no. 1، pp. 38–44، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/38129/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button