مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

699
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

191
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش آزمون سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی: یک مطالعه ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه امروزه, کاربرد آزمون مبتنی بر کامپیوتر در دانشگاه ها نسبت به آزمون های سنتی (مداد وکاغذ) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. باتوجه به نقش محوری دانشجویان, آگاهی از نگرش و تجارب آنان در اجرای این روش, می تواند کمک کننده باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش آزمون سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی انجام شده است. روش ها پژوهش حاضر به صورت ترکیبی (کمی و کیفی) در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. روش انتخاب نمونه ها, سرشماری بود. در امتحان پایان ترم, دانشجویان پزشکی (54 نفر) به شکل تصادفی, نیمی در آزمون سنتی و نیمی دیگر در آزمون الکترونیکی واحد درسی فیزیک پزشکی شرکت نمودند. در بخش کمی, نگرش دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته معتبر و پایا سنجیده شد. سپس تجارب 19 دانشجو در بخش کیفی مطالعه, با انجام مصاحبه فردی و درصورت لزوم گروهی, و با روش نمونه گیری هدفمند جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده های کمی با روش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون t مستقل) و داده های کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی صورت گرفت. یافته ها نتایج بخش کمی نشان داد که میانگین نمره نگرش در گروه آزمون الکترونیکی (6/37± 39/36) بیشتر از گروه آزمون سنتی (5/2± 38/25) بود, اما تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه وجود نداشت (0/508=p). در بخش کیفی, 4 طبقه اصلی (کارآمدی آزمون الکترونیک, نوآوری نامانوس, در چالش قالب کهنه, راه های هموار شدگی) و 15 زیر طبقه استخراج شد. نتیجه گیری نتایج, بیانگر عدم وجود تفاوت معنی دار نگرش دانشجویان در آزمون های سنتی و الکترونیکی بود. دانشجویان, جهت رفع یا کاهش برخی مشکلات موجود در آزمون الکترونیکی به مواردی جهت هموار شدن این مسیر, نظیر آگاه شدن از روند آزمون قبل از شرکت در امتحانات و داشتن چرک نویس در دسترس درصورت لزوم, اشاره داشتند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زائرثابت، فاطمه، پورقانع، پرند، خوشرنگ، حسین، و ابراهیمی نیا، علی. (1399). مقایسه دو روش آزمون سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی: یک مطالعه ترکیبی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(3 )، 32-43. SID. https://sid.ir/paper/389012/fa

    Vancouver: کپی

    زائرثابت فاطمه، پورقانع پرند، خوشرنگ حسین، ابراهیمی نیا علی. مقایسه دو روش آزمون سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی: یک مطالعه ترکیبی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛12(3 ):32-43. Available from: https://sid.ir/paper/389012/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه زائرثابت، پرند پورقانع، حسین خوشرنگ، و علی ابراهیمی نیا، “مقایسه دو روش آزمون سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی: یک مطالعه ترکیبی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 12، no. 3 ، pp. 32–43، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389012/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button