مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,295
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسان و دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 249 | صفحه پایان 256

چکیده

 مقدمه: در فرایند آموزش, تدریس و یادگیری به هم وابسته هستند. بنابراین, اثربخشی باید از هر دو دیدگاه دانشجو و مدرس بررسی گردد تا بتوان از طریق نزدیک کردن دیدگاه ها, به آموزش بهتری دست یافت. این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثر بخش از دیدگاه مدرسان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است.روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی, جامعه پژوهش, مدرسان و دانشجویان سال آخر بودند. محیط پژوهش را دفاتر کار مدرسان, بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل می داد. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف از 53 عضو هیات علمی و 118 دانشجو صورت گرفت. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و عوامل مرتبط با آموزش بالینی شامل پنج حیطه کلی خصوصیات فردی فراگیر, مدرس بالین, محیط بالین, برنامه ریزی آموزشی و ارزشیابی بالینی بود. سوالات هر حیطه بر مبنای مقیاس رتبه بندی پنج نقطه ای امتیازبندی گردید. پرسشنامه ها بدون نام در قالب پاکت های بدون نام, با مراجعه به نمونه های پژوهش توزیع, و پس از یک هفته جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS صورت گرفت.نتایج: میانگین نمرات در حیطه های عوامل مرتبط با خصوصیات فردی فراگیر, مدرس بالین, محیط بالین, برنامه ریزی آموزشی, بیش از 4 و تنها درحیطه ارزشیابی بالینی میانگین نمره 3.95±0.81 از نمره کل پنج بود. نتایج آزمون t برای چهار حیطه پیش گفت به ترتیب 0.46, 0.45, 0.53, 1.39 و برای حیطه ارزشیابی 0.38 بود که تفاوت معنی دار آماری نداشتند.نتیجه گیری: با توجه به نزدیک بودن اهمیت این عوامل از دیدگاه دانشجویان و مدرسان, بکارگیری مجموع این عوامل توسط مدرسان و دست اندرکاران آموزش بالینی در جهت ارتقای کیفیت آموزش توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسن زهرایی، روشنک، آتش سخن، گیتی، صالحی، شایسته، احسان پور، سهیلا، و حسن زاده، اکبر. (1386). مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسان و دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 7(2 (پیاپی 18))، 249-256. SID. https://sid.ir/paper/390968/fa

Vancouver: کپی

حسن زهرایی روشنک، آتش سخن گیتی، صالحی شایسته، احسان پور سهیلا، حسن زاده اکبر. مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسان و دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 18)):249-256. Available from: https://sid.ir/paper/390968/fa

IEEE: کپی

روشنک حسن زهرایی، گیتی آتش سخن، شایسته صالحی، سهیلا احسان پور، و اکبر حسن زاده، “مقایسه عوامل مرتبط با آموزش بالینی اثربخش از دیدگاه مدرسان و دانشجویان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 7، no. 2 (پیاپی 18)، pp. 249–256، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390968/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button