مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس

صفحات

 صفحه شروع 444 | صفحه پایان 454

چکیده

 مقدمه: یکی از عوامل موثر در پذیرش دانشجویان در رشته پزشکی, نوع سهمیه ی فرد شرکت کننده در کنکور است. در مناطق محروم مانند استان هرمزگان, سهیمه ی مجزایی به نام مناطق محروم نیز اعمال می شود. این مطالعه با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر سهمیه ها انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 754 دانشجو در دانشکده پزشکی بندرعباس, ورودی 8 سال متوالی (1386تا 1393) در سال 1396انجام گرفت. اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مرتبط با عملکرد تحصیلی از طریق سیستم سما و پرونده دانشجویان دریافت شد. نتایج: دانشجویان سهمیه مناطق محروم در بین کل سهمیه ها از کم ترین معدل دیپلم (01/0p<) و ترم اول دانشگاه (0001/0p<) برخوردار بودند. معدل مقطع علوم پایه, مقطع فیزیو پاتولوژی و میانگین نمره امتحان جامع علوم پایه این دانشجویان از تمامی سهمیه ها به صورت معنادار (به غیر از سهمیه شاهد) پایین تر بود. این دانشجویان بیش ترین سابقه مشروطی (0001/0p<) و فارغ التحصیلی با تأخیر و تعداد اخراجی (بعد از سهمیه شاهد) (0001/0p<) را به خود اختصاص داده بودند. تفاوتی در خصوصیات دموگرافیک این دانشجویان با سایر سهمیه ها به جز در مورد میزان تأهل وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به هدف سیاست گذاران سلامت کشور از تخصیص سهمیه مناطق محروم که همانا تأمین پزشکان کارآمد در این مناطق است و با توجه به نتایج این تحقیق مبنی برعملکرد تحصیلی نامطلوب دانشجویان این سهمیه, لازم است مسؤولان آموزشی به طراحی برنامه های پشتیبان جهت بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم بپردازند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حیدری هنگامی، مهرگان، نادری، نادره، شجاع، سعید، و فتحی نژاد، درنا. (1398). مقایسه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 444-454. SID. https://sid.ir/paper/396110/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری هنگامی مهرگان، نادری نادره، شجاع سعید، فتحی نژاد درنا. مقایسه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):444-454. Available from: https://sid.ir/paper/396110/fa

    IEEE: کپی

    مهرگان حیدری هنگامی، نادره نادری، سعید شجاع، و درنا فتحی نژاد، “مقایسه ی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهمیه مناطق محروم با سایر دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 444–454، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396110/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button