مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

817
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه روش تدریس کاوشگری با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 204 | صفحه پایان 213

چکیده

 بررسی اثربخشی محیط های آموزشی به لحاظ نقویت روحیه پژوهشگری به عنوان گامی در جهت تغییر رویکرد نظام آموزشی از حافظه گرایی به سمت تقویت تفکر پژوهشی و ایجاد انگیزه برای مهارت پژوهش در دانشجویان است. یکی از عوامل موثر بر این تفکر و مهارت پژوهش, نوع روش تدریس است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه روش تدریس کاوشگری با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام یافت. روش ها: در این پژوهش توصیفی-همبستگی, جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته پرستاری در سال تحصیلی 95-96 بود که حجم نمونه 181 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته 28 سؤالی روش تدریس کاوشگری و پرسشنامه محقق ساخته 35 سؤالی روحیه پژوهشگری بود که پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج: در روش تدریس کاوشگری, مؤلفه استدلال کردن (293/0r=, 001/0>p), مؤلفه حل مسأله (234/0r=, 011/0>p), مؤلفه فرضیه سازی (229/0r=, 013/0>p) و مؤلفه کنجکاوی (462/0r=, 001/0>p) با روحیه پژوهشگری رابطه مثبت و معنادار داشت. نتایج حاصل از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین مؤلفه های روش تدریس کاوشگری, مؤلفه کنجکاوی پیش بینی کننده قابل اعتمادی برای روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری به شمار می رود. نتیجه گیری: براساس نتایج از بین مؤلفه های روش تدریس کاوشگری, مؤلفه کنجکاوی پیش بینی کننده قابل اعتمادی برای روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری به شمار می رود. از این رو, توجه به روحیه کنجکاوی دانشجویان عامل موثری برای تشویق آنان به پژوهش می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طهماسب زاده شیخلار، داود، محمدزاده، صدیقه، و علیپور، سریه. (1397). رابطه روش تدریس کاوشگری با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 204-213. SID. https://sid.ir/paper/396394/fa

    Vancouver: کپی

    طهماسب زاده شیخلار داود، محمدزاده صدیقه، علیپور سریه. رابطه روش تدریس کاوشگری با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):204-213. Available from: https://sid.ir/paper/396394/fa

    IEEE: کپی

    داود طهماسب زاده شیخلار، صدیقه محمدزاده، و سریه علیپور، “رابطه روش تدریس کاوشگری با روحیه پژوهشگری در بین دانشجویان رشته پرستاری،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 204–213، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396394/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button