Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

460
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل جامع عوامل موثر بر اضطراب پژوهش با رویکرد فراترکیب

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 59

چکیده

 زمینه و هدف: پژوهش از مهم ترین عوامل توسعه جامعه است و به دلیل لزوم انجام پژوهش در جوامع علمی و فشارهای روحی ناشی از آن پژوهشگران دچار اضطراب پژوهش می شوند. لذا مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر اضطراب پژوهش انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با اضطراب پژوهش طی سال های 2005 تا 2020 به تعداد 463 منبع بود که ابتدا تعداد 214 منبع بر اساس چکیده انتخاب شد. سپس 82 منبع بر اساس محتوا گزینش شد که درنهایت 24 منبع به عنوان منابع مرتبط, به روش تحلیل تم موردبررسی قرار گرفت. برای انتخاب مقالات از کلیدواژه های اضطراب, اضطراب پژوهش و از کلید واژگان انگلیسی Anxiety, Research barriers در پایگاه های اطلاعاتی کتابخانه ها, پژوهشکده ها و سایت هایی همچون جهاد دانشگاهی, پایگاه مجلات تخصصی نور, مگیران, مقالات علمی همایش های کشور, پایگاه نشریات کشور, ایران داک, سیویلیکا, علم نت و پایگاه های استنادی و اطلاعاتی معتبر خارجی شامل Science Direct, Google Scholar, Scopus,, Springer, IEEE مورد جستجو قرار گرفت. . منابع انتخاب شده با استفاده از نرم افزار maxqda 2020 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: با توجه به یافته ها درمجموع 103 کد, 13 مفهوم در 2 مولفه کلی استخراج شدند. نتایج نشان داد دو مولفه کلی عوامل درونی و عوامل بیرونی بر اضطراب پژوهش تاثیر دارند. عوامل درونی اضطراب پژوهش در این تحقیق شامل مهارت های روش شناسی, مهارت پژوهشی, سواد اطلاعاتی, عوامل عاطفی, احساسی و مدیریت و عوامل بیرونی شامل مواردی نظیر: قوانین و سیاست های حوزه پژوهش, عوامل مربوط به مراکز تحقیقاتی, نگرش و فرهنگ سازمانی, پشتیبانی سازمانی, تصمیمات و برنامه ریزی سازمانی, جامعه پژوهشی و ویژگی های راهنمای پژوهش و ویژگی های جمعیت شناسی پژوهش بود. نتیجه گیری: پژوهشگران به منظور کنترل اضطراب پژوهشی خود می توانند با شناسایی این عوامل, برنامه ها و راهکارهای مناسب را جهت کاهش اضطراب مدنظر قرار دهند. نتایج فوق می تواند به منظور شناسایی عوامل اضطراب پژوهش و کاهش اضطراب به پژوهشگران کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خالق خواه، علی، طوسی، داوود، کاظمی، سلیم، و جاویدپور، مرتضی. (1400). ارائه مدل جامع عوامل موثر بر اضطراب پژوهش با رویکرد فراترکیب. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 14(41 )، 50-59. SID. https://sid.ir/paper/414153/fa

    Vancouver: کپی

    خالق خواه علی، طوسی داوود، کاظمی سلیم، جاویدپور مرتضی. ارائه مدل جامع عوامل موثر بر اضطراب پژوهش با رویکرد فراترکیب. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1400؛14(41 ):50-59. Available from: https://sid.ir/paper/414153/fa

    IEEE: کپی

    علی خالق خواه، داوود طوسی، سلیم کاظمی، و مرتضی جاویدپور، “ارائه مدل جامع عوامل موثر بر اضطراب پژوهش با رویکرد فراترکیب،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 41 ، pp. 50–59، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414153/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا