مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,197
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

737
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات در بیمارستان های استان گیلان

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 15

چکیده

 مقدمه: از بین بخش های خدماتی جامعه, بخش بهداشت و درمان جایگاه ویژه ای دارد. با توجه به این که ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا و شناخت انتظار ارباب رجوع در مراکز درمانی حائز اهمیت است, از جمله عواملی که بر کیفیت خدمات ادراک شده توسط آنها تاثیر می گذارد رفتار شهروندی سازمانی است. در ارتقا کیفیت خدمات بهتر است رفتار شهروندی سازمانی مورد بررسی دوره ای قرار گیرد و عوامل موثر در ارتقای آن تقویت شود تا بدین طریق به درک ارباب رجوع از کیفیت خدمات ارائه شده کمک شود.هدف: تعیین رابطه رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات در بیمارستان های استان گیلانمواد و روش ها: این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است و واحد تحلیل سازمان است. جامعه آماری شامل بیمارستان های دولتی و خصوصی استان گیلان بود. نمونه آماری با توجه به اطلاعات در دسترس با انتخاب محقق صورت گرفت و شامل 22 بیمارستان دولتی و 4 بیمارستان خصوصی بود. روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. پرسشنامه سروکوال شامل 22 سوال برای سنجش کیفیت خدمات و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی شامل 15 سوال بود که با تایید کارشناسان و استادان فن, روایی هر دو پرسشنامه تایید و برای آزمون پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. آلفای کرونباخ برای متغیر رفتار شهروندی سازمانی 0.83 و برای متغیر کیفیت خدمات 0.90 بدست آمد و با توجه به اینکه آلفاهای محاسبه شده بالاتر از 0.70 بود, پرسشنامه ها پایایی مناسب نیز داشتند. پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی به صورت قضاوتی بین 15 نفر از کارکنان و پرسشنامه کیفیت خدمات نیز به صورت قضاوتی بین 15 نفر از ارباب رجوع که در دسترس بودند توزیع و طی دو ماه جمع آوری شد.نتایج: بین ابعاد رفتار شهروندی سازمانی که شامل وفاداری, اطاعت و مشارکت است با کیفیت خدمات ارتباط مستقیم وجود داشت. میانگین تمام ابعاد بررسی شده در حد بالای متوسط بود.نتیجه گیری: بین رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات در بیمارستان ها رابطه مستقیم وجود دارد که با تقویت و ارتقا رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستان ها, می توان شاهد رضایت ارباب رجوع از کیفیت خدمات ارائه شده بود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی دیزگاه، مراد، آزاده دل، محمدرضا، فرحبد، فرزین، و قره داغی، ساناز. (1390). بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات در بیمارستان های استان گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 20(80)، 10-15. SID. https://sid.ir/paper/39823/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی دیزگاه مراد، آزاده دل محمدرضا، فرحبد فرزین، قره داغی ساناز. بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات در بیمارستان های استان گیلان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1390؛20(80):10-15. Available from: https://sid.ir/paper/39823/fa

    IEEE: کپی

    مراد رضایی دیزگاه، محمدرضا آزاده دل، فرزین فرحبد، و ساناز قره داغی، “بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با کیفیت خدمات در بیمارستان های استان گیلان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 20، no. 80، pp. 10–15، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/39823/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا