مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

894
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

328
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارکردهای اجرایی در چهار حوزه توجه پایدار، حافظه فعال شنیداری، سرعت واکنش و کنترل پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار

صفحات

 صفحه شروع 16 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف: طبق یافته پژوهش های متعدد, افراد دچار اختلال در روانی گفتار تفاوت هایی در کارکردهای اجرایی در مقایسه با همتایان عادی نشان می دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال در روانی گفتار در 4 حوزه کارکردهای اجرایی شامل توجه پایدار, حافظه فعال شنیداری, سرعت واکنش و کنترل پاسخ بود. روش بررسی: تعداد 20 کودک با اختلال در روانی گفتار و 20 کودک بدون اختلال در روانی گفتار از طریق مراکز گفتار درمانی و مدارس شهر تهران انتخاب شدند. برای بررسی حافظه فعال شنیداری از آزمون N BACKشنیداری و جهت بررسی توجه پایدار و سرعت واکنش از آزمون عملکرد پیوسته (Continuous Performance Test) و برای بررسی بازداری پاسخ از آزمون برو/نرو (Go/ No Go) استفاده شد. همچنین گفتار محاوره کودکان دچار اختلال در روانی گفتار سنجیده شد و درصد وقوع ناروانی با استفاده از روش درصد کلمات با لکنت ادا شده (Percent Syllables Stuttered) سنجیده شد. یافته ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و والش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که میان نمرات کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار و کودکان عادی در حوزه توجه پایدار (019/0=p), حافظه فعال شنیداری (038/0=p) و کنترل پاسخ (033/0=p) تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین نمرات کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار و کودکان عادی در حوزه سرعت واکنش (329/0=p) تفاوت معنادار وجود ندارد (05/. 0>p). نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار در مقایسه با همتایان عادی در سه حوزه کارکردهای اجرایی شامل توجه پایدار, حافظه فعال شنیداری و کنترل پاسخ ضعیف تر عمل می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صالحیان بروجردی، حانیه، عشایری، حسن، و مهریار، امیرهوشنگ. (1398). بررسی کارکردهای اجرایی در چهار حوزه توجه پایدار, حافظه فعال شنیداری, سرعت واکنش و کنترل پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 8(4 )، 16-25. SID. https://sid.ir/paper/400496/fa

    Vancouver: کپی

    صالحیان بروجردی حانیه، عشایری حسن، مهریار امیرهوشنگ. بررسی کارکردهای اجرایی در چهار حوزه توجه پایدار, حافظه فعال شنیداری, سرعت واکنش و کنترل پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1398؛8(4 ):16-25. Available from: https://sid.ir/paper/400496/fa

    IEEE: کپی

    حانیه صالحیان بروجردی، حسن عشایری، و امیرهوشنگ مهریار، “بررسی کارکردهای اجرایی در چهار حوزه توجه پایدار, حافظه فعال شنیداری, سرعت واکنش و کنترل پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 8، no. 4 ، pp. 16–25، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400496/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button