مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,287
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 86 | صفحه پایان 96

چکیده

 مقدمه: مدیریت موثر پژوهش دانشگاه‎ها مستلزم داشتن مهارت‎های مدیریتی است. هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی مهارت‎های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه‎های علوم پزشکی کشور و به منظور تعیین اهداف آموزشی این گروه انجام گردید.مواد و روش ها: در یک مطالعة توصیفی برای 78 نفر معاونان و مدیران پژوهشی 39 دانشگاه علوم پزشکی کشور پرسشنامه‎های خود ایفا ارسال شد؛ و در مجموع پاسخ 50 پرسشنامه دریافت گردید. این پرسشنامه شامل اندازه‎گیری مهارت‎های فنی, ادراکی و طراحی و انسانی بود که با 5 درجه بسیار زیاد, زیاد, متوسط, کم و بسیار کم دسته بندی شد.مهارت‎های فنی شامل 21 پرسش در 3 گروه مهارت‎های متدلوژیک, تکنولوژیک و اداری مالی, مهارت‎های ادراکی و طراحی شامل 11 پرسش, و مهارت‎های انسانی شامل 8 پرسش دسته‎بندی گردید. همچنین مقدار صرف وقت و انگیزه مدیران نیز پرسش شد. نتایج: در مجموع حدود 60% مدیران مهارت‎های مدیریتی خود را زیاد و 40% متوسط یا کمتر ارزیابی نمودند. مهارت‏‎های متدلوژیک؛ شامل پژوهش‎های کیفی, تجزیه و تحلیل داده‎ها, منابع اطلاعات از ضعف بیشتری برخوردار بودند: در مورد مهارت‎های اداری و مالی, نیاز آنان به بودجه‎بندی و مقررات مالی بیش از سایر موارد بود. مهارت‎های ادراکی و طراحی, نگرش سیستمی , طراحی و طرح‎ریزی, تحلیل موقعیت و آینده‎نگری از نقاط ضعف حدود 74 % مدیران بود. در مورد مهارت‎های انسانی, 86 % مدیران در جلب مشارکت مردم, 64% آنها در همکاری بین سنجشی و 52% در شیوه اجرای بحث گروهی ضعف داشتند.مدیران بیشترین وقت خود را صرف مهارت‎های متدلوژیک در سازمان می نمودند (7/35%) و به ترتیب مهارت های ادراکی (4/22%), اداری و مالی (4/15%), انسانی (5/14%), تکنولوژیک(11.8%) , در رده های بعد قرار داشتند. همچنین علایق شخصی با 7/39% بیشترین تاثیر را در انگیزه مدیران پژوهش برای کار داشت, وظایف سازمانی با 8/26% پس از آن قرار داشت.نتیجه گیری: مهارت‎های مدیران پژوهشی دانشگاه‎ها در موارد متدلوژیک, تکنولوژیک, اداری و مالی, ادراکی و طراحی و انسانی براساس نتایج مطالعه باید در قالب برنامه‎های آموزشی تقویت گردد. بنابراین اهداف آموزشی ضروری در پایان مقاله آمده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آصف زاده، سعید. (1383). ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی . مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 13(49)، 86-96. SID. https://sid.ir/paper/40115/fa

    Vancouver: کپی

    آصف زاده سعید. ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی . مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1383؛13(49):86-96. Available from: https://sid.ir/paper/40115/fa

    IEEE: کپی

    سعید آصف زاده، “ارزیابی مهارت های مدیریتی مدیران پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور تعیین اهداف آموزشی ،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 13، no. 49، pp. 86–96، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40115/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button