Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,832
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

500
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی سبک های رهبری مدیران دانشگاه مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و راه های ارتقای عملکرد آنان

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 62

چکیده

 زمینه: یکی از مسائل عمده و مؤثر در اثربخشی سازمان ها, اتخاذ سبک رهبری مناسب از سوی مدیران است. هدف: مطالعه به منظور شناسایی سبک های رهبری مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و ارائه راه کارهای مناسب جهت ارتقای عملکرد آنان انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی که در سال 1382 و 83 انجام شد, 387 نفر از کل 2612 نفر کارکنان دانشگاه جهت جمع آوری اطلاعات در مورد 24 مدیر سطح میانی با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تحلیل داده ها, مدیران در سه گروه کاری " اداری- مالی" , " دارو, درمان و بهداشت" و " آموزشی- پژوهشی" طبقه بندی شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به سبک رهبری از پرسش نامه LBDQ با 40 سؤال و برای عملکرد از مدل achieve استفاده شد. داده ها با بهره گیری از آمار استنباطی و نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: 87.5% مدیران مرد و 12.5% زن بودند. 91.3% مدیران از سبک رهبری وظیفه مدار و 8.7% از سبک رهبری رابطه مدار استفاده می کردند و به طور کلی سبک رهبری مدیران مورد مطالعه از نوع وظیفه مدار بود. نوع سبک رهبری مدیران در بین سه گروه " اداری- مالی" , " دارو, درمان و بهداشت" و " آموزشی- پژوهشی" از نوع وظیفه مدار بود. در مقایسه سبک رهبری و میانگین کل عملکرد مدیران رابطه معنی داری وجود داشت (P<0.05). از نظر نمره کل عملکرد و سبک رابطه مداری, گروه" آموزشی- پژوهشی" نمره کمتر (60) و گروه " دارو, درمان و بهداشت" نمره بیش تری (63.77) را به خود اختصاص داده بود. به بیان دیگر, هر قدر میانگین نمره های سبک رابطه مداری در گروه های کاری بیش تر می شد (63.77), میانگین نمره های سطح عملکرد آنان نیز بیش تر می شود (51.82 تا 55.33). همچنین در مقایسه هریک از عوامل هفت گانه عملکرد در بین گروه های کاری اختلاف معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معنی دار بین سبک رهبری مدیران با عوامل مؤثر بر عملکرد آنان, آموزش مدیران درباره انتخاب سبک رهبری مناسب به منظور ارتقای عملکرد و بهره وری بیش تر ضروری است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آصف زاده، سعید، محبی فر، رفعت، و شیرعلی، محمدحسین. (1384). شناسایی سبک ‌های رهبری مدیران دانشگاه مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و راه‌ های ارتقای عملکرد آنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 9(1 (پیاپی 34))، 56-62. SID. https://sid.ir/paper/422726/fa

Vancouver: کپی

آصف زاده سعید، محبی فر رفعت، شیرعلی محمدحسین. شناسایی سبک ‌های رهبری مدیران دانشگاه مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و راه‌ های ارتقای عملکرد آنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین[Internet]. 1384؛9(1 (پیاپی 34)):56-62. Available from: https://sid.ir/paper/422726/fa

IEEE: کپی

سعید آصف زاده، رفعت محبی فر، و محمدحسین شیرعلی، “شناسایی سبک ‌های رهبری مدیران دانشگاه مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و راه‌ های ارتقای عملکرد آنان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، vol. 9، no. 1 (پیاپی 34)، pp. 56–62، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/422726/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا