مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عملکرد مهارت ارتباطی پزشکان با بیماران و نگرش پزشکان نسبت به آن، شیراز سال 1378

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 26

چکیده

 سابقه و هدف: با توجه به اهمیت مهارتهای ارتباطی پزشکان با بیماران در تشخیص, درمان و پیش گیری از بیماری ها اولین اقدام در هر نوع تصمیم گیری آموزشی, اطلاع از وضعیت آن می باشد. از این رو, به منظور تعیین نگرش و ارزشیابی مهارتهای ارتباطی پزشکان با بیماران و با سه هدف اصلی تعیین عملکرد مهارتهای ارتباطی پزشکان از دیدگاه بیماران, از دیدگاه پژوهشگران و تعیین نگرش پزشکان نسبت به آموزش و کاربرد مهارتهای ارتباطی پزشکان با بیماران این تحقیق در شیراز طی سال 1378 انجام گرفت.مواد و روشها: پژوهش حاضر با روش توصیفی بر روی پزشکان شاغل و مشمول طرح آموزش مداوم پزشکی انجام گرفت. 5 درصد کل پزشکان به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند, در هر مطب تعداد 3 تا 5 بیمار به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. مهارت ارتباطی را با مشاهده 6 رفتار پزشک از نظر بیماران و پژوهشگران و نگرش پزشکان را با 19 گونه لیکرت مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی ابزارهای سنجش مورد تایید قرار گرفت و عملکرد مهارت ارتباطی در 3 طیف ضعیف, متوسط و خوب و نگرش مثبت و منفی در نمونه ها تعیین و در جامعه پزشکان شیراز برآورد گردید.یافته ها: از نظر بیماران, 12 درصد پزشکان فاقد مهارتهای ارتباطی و 60 درصد مهارت ارتباطی خوب بودند. با افزایش سن و سواد بیماران, توقع مهارت ارتباطی بیشتر می شد. پزشکان زن بیشتر از پزشکان مرد و پزشکان عمومی بیشتر از پزشکان متخصص دارای مهارت ارتباطی بهتری بودند. 65 درصد پزشکان نسبت به آموزش و کاربرد مهارتهای ارتباطی دارای نگرش مثبت و 35 درصد نگرش منفی بودند. توزیع این نگرش در جنس و تخصص یکسان بوده ولی پزشکان در گروه سنی بالاتر و با سابقه کاری بیشتر, اهمیت بیشتری برای مهارتهای ارتباطی قایل بودند.نتیجه گیری: مهارتهای ارتباطی پزشکان با بیماران در حد نازل می باشد و با توجه به اهمیت آن توصیه می شود که تاثیر آموزش را در برنامه های آموزش مداوم پزشکی و نیز در برنامه های آموزش رسمی پزشکی مورد بررسی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، ریتا، حسینی، سیدجلیل، و ولایی، ناصر. (1379). عملکرد مهارت ارتباطی پزشکان با بیماران و نگرش پزشکان نسبت به آن, شیراز سال 1378 . فیض، 4(4 (پی در پی 16))، 19-26. SID. https://sid.ir/paper/40435/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی ریتا، حسینی سیدجلیل، ولایی ناصر. عملکرد مهارت ارتباطی پزشکان با بیماران و نگرش پزشکان نسبت به آن, شیراز سال 1378 . فیض[Internet]. 1379؛4(4 (پی در پی 16)):19-26. Available from: https://sid.ir/paper/40435/fa

    IEEE: کپی

    ریتا رضایی، سیدجلیل حسینی، و ناصر ولایی، “عملکرد مهارت ارتباطی پزشکان با بیماران و نگرش پزشکان نسبت به آن, شیراز سال 1378 ،” فیض، vol. 4، no. 4 (پی در پی 16)، pp. 19–26، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40435/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button