مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

515
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی تدریس اخلاق در آموزش به روش مباحثه در سناریوهای واقعی: یک فعالیت دانش پژوهی

صفحات

 صفحه شروع 120 | صفحه پایان 130

چکیده

 مقدمه: تعهد اساتید به رعایت اصول و ارزش های اخلاقی در نقش یک الگو, منجر به تقویت اخلاق مداری در دانشجویان و متعاقب آن توسعه اخلاق در جامعه می شود؛ بنابراین دانشگاه ها نیاز به ترویج و آموزش اثربخش اخلاق به اساتید خود دارند. روش بررسی: مطالعه مداخله ای حاضر در قالب یک فعالیت دانش پژوهی و با تبعیت از الگوی برنامه درسی"کرن" طراحی, اجرا و ارزشیابی شد. در ابتدا, پس از مروری بر مطالعات و نیاز سنجی, اهداف دوره, محتوای آموزشی و استراتژی تدریس تعیین شد. سپس ده جلسه آموزشی با شیوه تدریس مبتنی بر مباحثه بر روی سناریوهای واقعی برگزار گردید. تمامی مباحثه ها در کلاس ها ضبط و پیاده سازی شد. در پایان هر جلسه از شرکت کنندگان خواسته شد, سناریو هایی بر اساس تجارب شخصی خود, ارسال نمایند. جهت ارزشیابی, تعداد شرکت کنندگان و سناریوها ملاک ارزیابی قرار گرفت و مباحثه ها نیز با روش تحلیل محتوا, تحلیل و تفسیر شد. نتایج: تحلیل داده ها موید حضور 110 نفر عضو هیات علمی و ارسال 32 مورد سناریو بود. در بخش کیفی نیز 194 کد اولیه, در چهار طبقه اصلی «تعهد در امر تدریس و یادگیری دانشجو», «اخلاق به مثابه قانون», «جو آموزشی اخلاق مدار» و «رول مدل بودن استاد» استخراج شد. نتیجه گیری: با توجه به استقبال اعضای هیات علمی و همچنین استخراج مفاهیم کلیدی, پیشنهاد می گردد تا از این شیوه تدریس در توانمندی اساتید در درک اصول اخلاق در آموزش, ایجاد حساسیت اخلاقی و تقویت تصمیم گیری های اخلاقی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ساداتی، لیلا، مطهری پور، مرتضی، فرجی دانا، حوروش، و آب جار، رعنا. (1400). طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی تدریس اخلاق در آموزش به روش مباحثه در سناریوهای واقعی: یک فعالیت دانش پژوهی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 16(2 )، 120-130. SID. https://sid.ir/paper/405615/fa

    Vancouver: کپی

    ساداتی لیلا، مطهری پور مرتضی، فرجی دانا حوروش، آب جار رعنا. طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی تدریس اخلاق در آموزش به روش مباحثه در سناریوهای واقعی: یک فعالیت دانش پژوهی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1400؛16(2 ):120-130. Available from: https://sid.ir/paper/405615/fa

    IEEE: کپی

    لیلا ساداتی، مرتضی مطهری پور، حوروش فرجی دانا، و رعنا آب جار، “طراحی, اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی تدریس اخلاق در آموزش به روش مباحثه در سناریوهای واقعی: یک فعالیت دانش پژوهی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 16، no. 2 ، pp. 120–130، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405615/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا