مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,435
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و سازه ها

صفحات

 صفحه شروع 272 | صفحه پایان 284

چکیده

 زمینه و هدف: مفهوم اخلاق حرفه ای یکی از مفاهیم انتزاعی و گنگ بوده و در متون تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. آنالیز این مفهوم برای رسیدن به درک مشترک و تدوین استانداردهای رفتاری و طراحی سنجه های ارزشیابی اهمیت اساسی دارد. هدف این مطالعه ارائه تعریف جامعی از مفهوم اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی و شناسایی ابعاد و سازه های تشکیل دهنده آن بود.روش بررسی: به منظور تبیین مفهوم اخلاق حرفه ا در آموزش دانشگاهی از روش هشت مرحله ای تحلیل مفهوم والکر و اوانت استفاده شد. بدین ترتیب که بعد از مرور گسترده منابع و متون, 38 منبع مرتبط وارد مطالعه شدند که با مرور 21 منبع, اشباع داده حاصل شد و ویژگی ها, ابعاد, سازه ها, پیش آیندها و پی آیندهای مفهوم مورد نظر استخراج و آشکار شدند.یافته ها: نتایج بررسی متون و تحلیل مفهوم نشان داد اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی در راستای عمل به تعهدات حرفه ای اساتید شکل گرفته و دارای چهار ویژگی اساسی اتیکت حرفه ای, اخلاق در تعاملات اجتماعی حرفه ای, اخلاق در مسائل و کارکردهای تکنیکی حرفه ای, ارزش ها و باورهای درون فردی اختصاصی حرفه بوده و نیازمند برخورداری اساتید از توانمندی های اخلاقی شامل حساسیت اخلاقی, دانش اخلاقی, استدلال اخلاقی و خودتنظیمی اخلاقی است.نتیجه گیری: شناسایی مولفه ها و ویژگیهای اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی به ایجاد درک مشترک از این مفهوم منجر شده و به تدارک راهکارهای ارتقاء اخلاق حرفه ای اساتید که از الزامات تضمین کیفیت عملکرد حرفه ای اساتید است, کمک کرده و گام بنیادین در طراحی ابزارهای سنجش آن می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی، شهرام، و ایمانی پور، معصومه. (1396). اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و سازه ها. طب و تزکیه، 26(4 )، 272-284. SID. https://sid.ir/paper/34314/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی شهرام، ایمانی پور معصومه. اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و سازه ها. طب و تزکیه[Internet]. 1396؛26(4 ):272-284. Available from: https://sid.ir/paper/34314/fa

    IEEE: کپی

    شهرام یزدانی، و معصومه ایمانی پور، “اخلاق حرفه ای در آموزش دانشگاهی: ابعاد و سازه ها،” طب و تزکیه، vol. 26، no. 4 ، pp. 272–284، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34314/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button