مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

10,354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهارتهای زندگی مورد نیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 28

چکیده

 پیچیدگی ها و تغییرات سریع زندگی بشری, چالشهای فراوانی را در برابر او قرار داده است. چگونگی سازگاری با شرایط و دشواریهای ناشی از چالشهای موجود, از دل مشغولیهای اصلی متخصصان این امر, به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت, بوده است. آموزش مهارتهای زندگی برای آماده نمودن افراد, هنگام مقابله با مشکلات, و ایجاد رفتارهای مثبت و در نتیجه دستیابی به زندگی موفقیت آمیز در سالهای اخیر مورد توجه دست اندرکاران نظام های آموزشی قرار گرفته است. در فرایند تصمیم گیری برای برنامه ریزی درسی یا طرح ریزی آموزشی, نیاز سنجی از گامهای اولیه است. لذا این تحقیق به دنبال تعیین مهارتهای زندگی مورد نیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی و ارایه راه کارهایی برای اعمال آن در جریان برنامه ریزی درسی مهارتهای زندگی بوده است. در این راستا, تعیین گستره مهارتهای زندگی در بعد بین الملل, و نیاز سنجی از دانش آموزان, مورد توجه قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده تحلیلی - استنتاجی و نیاز سنجی به صورت پیمایش بوده, و علاوه بر مطالعات کتابخانه ای از پرسشنامه محقق ساخته نیز در مرحله نیاز سنجی, استفاده شده است. برای تحلیل داده های به دست آمده از نیاز سنجی از تکنیک سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. جامعة آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی کشور بوده اند که از آنها 600 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده اند. نتایج تحقیق در پاسخ به دو سؤال پژوهشی تشریح شده است و در پایان نتیجه گیری شده که عمده ترین اولویتهای دانش آموزان مقطع راهنمایی, مهارتهای زندگی خاص توانایی های روانی - اجتماعی, اداره زندگی, شهروندی مسئولانه, بهداشت و سلامتی جسمی و روانی بوده است. لذا می باید در تصمیم گیری نسبت به عناصر برنامه درسی, مهارتهای زندگی مورد توجه قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ادیب، یوسف، و فردانش، هاشم. (1382). مهارتهای زندگی مورد نیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی. دانشور رفتار، 10(3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1))، 13-28. SID. https://sid.ir/paper/417276/fa

Vancouver: کپی

ادیب یوسف، فردانش هاشم. مهارتهای زندگی مورد نیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی. دانشور رفتار[Internet]. 1382؛10(3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1)):13-28. Available from: https://sid.ir/paper/417276/fa

IEEE: کپی

یوسف ادیب، و هاشم فردانش، “مهارتهای زندگی مورد نیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی،” دانشور رفتار، vol. 10، no. 3 (ویژه مقالات علوم تربیتی 1)، pp. 13–28، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417276/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button