مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,128
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کار آزمایی یک روش یادگیری دانشجو محور در آموزش علوم پایه پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: تحقیق حاضر با توجه به تغییر دیدگاه جهانی در خصوص روش های آموزش و گرایش از آموزش استاد محور به یادگیری دانشجو محور صورت گرفت. روشها: در این کارآزمایی نیمه تجربی 61 دانشجو از سه دانشکده پرستاری شرکت داشتند که پس از توجیه، در کلاس های درس میکروبشناسی به روش "دانشجو محور" شرکت نمودند. در هر کلاس دانشجویان به سه گروه 5 تا 8 نفره تقسیم شدند و بر اساس سر فصلهای میکروبشناسی به طور سیستماتیک سووالاتی در اختیارشان قرار گرفت تا به تدریج در طول ترم با استفاده از منابع فارسی و انگلیسی به جستجوی پاسخ سووالات بپردازند. در جلسات هفتگی وظیفه پاسخ گوی به هر سووال به طور راندوم به عهده یک گروه گذاشته شد ولی گروههای دیگر باید به نقد و تکمیل مطالب عنوان شده می پرداختند ذکر منابع جمع آوری اطلاعات الزامی بود. در خاتمه مدرس به جمع بندی و تکمیل پاسخ می پرداخت. در آخرین جلسه کلاس پرسشنامه نظر خواهی در مورد این روش و مقایسه آن با روش سنتی در اختیار دانشجویان قرار گرفت تا به طور مستقل و بدون ذکر نام آنرا تکمیل نمایند. یافته ها: 3/90% از دانشجویان با ضروری بودن تغییر در روش آموزش سنتی موافق بودند. با آنحه 4/56% از دانشجویان معتقد بودند که روش جدید وقت زیادی می گیرد اما 2/74% اعتقاد داشتند که این روش ارزش صرف وقت را داشته است. 1/74% از دانشجویان عنوان کردند که کار گروهی برایشان لذت بخش بوده است ولی 4/98% معتقداند که اگر بقیه افراد گروه همکاری بیش تری می کردند کار گروهی لذت بخش تر می شد و 5/85% موافقند که اگر این اولین تجربه آنها در روش دانشجو محور نبود بیش تر بهره می بردند. فقط 6/6% از دانشجویان کلاس های دانشجو محور را خسته کننده تر از کلاس سنتی دانسته اند. 3/61% عنوان کردند که از هم کلاسی های خود مطالب بسیاری آموخته اند. 92% از دانشجویان اثر ارزشیابی مداوم طول دوره را در یادگیری مثبت دانستند. 1/87% تداوم تدریس میکروب شناسی به روش دانشجو محور را توصیه کرده اند و 2/74% تمایل دارند که بقیه دروس نیز به این روش تدریس شود. وقتی از دانشجویان خواسته شد که در محدوده 0 تا 20 هم به روش مورد تحقیق و هم به بهترین درس ارایه شده به روش سنتی نمره بدهند میانه، مد، میانگین و انحراف استاندارد روش جدید به ترتیب 18، 18، 9/16 و 5/3 و همین شاخص ها برای بهترین درس ارایه شده به روش سنتی 15، 18، 8/13 و 4/5 بود. نتیجه: با توجه به نتایج حاصل دانشجویان روش دانشجو محور را بیش تر می پسندند لذا توصیه می شود اقدام جدی و سریعی در جهت تغییر روش های آموزش صورت گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرقان پرست، کامبیز. (1381). کار آزمایی یک روش یادگیری دانشجو محور در آموزش علوم پایه پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/417992/fa

    Vancouver: کپی

    فرقان پرست کامبیز. کار آزمایی یک روش یادگیری دانشجو محور در آموزش علوم پایه پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/417992/fa

    IEEE: کپی

    کامبیز فرقان پرست، “کار آزمایی یک روش یادگیری دانشجو محور در آموزش علوم پایه پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/417992/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button