مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,370
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,869
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 11

چکیده

 مقدمه: مقاله حاضر گزارشی است از چگونگی طراحی, ساخت و محتوای آزمون تشخیص نارسا خوانی. جمعیت هدف این آزمون کودکان فارسی زبانی هستند که قادر به یادگیری خواندن نیستند و چه بسا نارساخوان باشند.این آزمون تشخیصی اولین آزمون خواندن معیار برای کودکان فارسی زبان است. مواد و روش تحقیق: چارچوب نظری این آزمون بر مبنای دو آزمون خواندن معتبر انگلیسی به نامهای "تحلیل مشکلات خواندن دورل" و "تحلیل توانایی خواند نیل" و محتوای زبانی آن مبتنی بر واژگان و متن های کتاب فارسی کلاس اول است. بدنه اصلی آزمون مرکب از دو متن داستانی همتا (موازی) است که واژگان و ساختار جملات آن از نظر بسامد, قاعده مندی, ساختار هجایی, صرف, نحو و معنا شناسی توسط دو متخصص زبانشناس و سه معلم کلاس اول به دقت کنترل شده است. این آزمون بر روی 605 دانش آموز دختر و پسر پایه اول ابتدایی که به صورت تصادفی از مناطق مختلف تهران انتخاب شده اند معیار شده است. روش پژوهش مقطعی و توصیفی- تحلیلی است.در این آزمون علاوه بر تعیین صدکها, میانگین ها و انحراف معیار دقت و سرعت خواندن, از ضریب همبستگی پیرسون و یومن ویتنی نیز استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: روایی آزمون از طریق فرم های همتا (90%) و اعتبار آن به طریق اعتبار محتوایی بررسی شده است. این آزمون که دارای یک بخش تکمیلی مرکب از زیر آزمونهای املا, تناظر نویسه - واج, خواندن کلمات بی قاعده, خواندن ناکلمه ها و دستنویس نیز هست, می تواند در تشخیص نارساخوانی و آسیبهای مرتبط با خواندن کاربرد داشته باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیرازی، طاهره سیما، و نیلی پور، رضا. (1383). طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 5(2-1 (مسلسل 17-16))، 7-11. SID. https://sid.ir/paper/43117/fa

    Vancouver: کپی

    شیرازی طاهره سیما، نیلی پور رضا. طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1383؛5(2-1 (مسلسل 17-16)):7-11. Available from: https://sid.ir/paper/43117/fa

    IEEE: کپی

    طاهره سیما شیرازی، و رضا نیلی پور، “طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 5، no. 2-1 (مسلسل 17-16)، pp. 7–11، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43117/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button