مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 25

چکیده

 هدف: هدف تعیین تاثیر تحریکات وستیبولار بر توجه و اختصاصا توجه بینایی می باشد, تا با معرفی نتایج و نحوه اثربخشی این تحریکات که به شیوه رایج مورد استفاده توسط کاردرمانان, طراحی شده است, بتوانیم مسیر روشنی را در کاربرد تحریکات وستیبولار در کاردرمانی کودکان ADHD نمایان کنیم.روش بررسی: در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار جور شده بود, تعداد 30 کودک دارای تشخیصنقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) در دامنه سنی 7 تا 12 سال با غلبه دست راست و بهره هوشی نرمال (آزمون وکسلر) پس از کسب رضایت و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه, بمدت 10 جلسه, بصورت هفته ای دو بار به مدت 5 هفته در فعالیت های معمول کاردرمانی شرکت نمودند با این تفاوت که گروه مداخله تحریکات وستیبولار را نیز در زمان جلسات کاردرمانی طبق پروتکل تعیین شده, دریافت کردند. قبل و بعد از آزمایش از تمامی شرکت کنندگان آزمون (IVA- PLUS- CPT) گرفته شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار 16 SPSS تجزیه و تحلیل شده و تغییرات پس آزمون و پیش آزمون بین دو گروه نیز با آزمون t مستقل مقایسه شد. پردازش نامناسب اطلاعات حسی بویژه حس وستیبولار در کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD) باعث بروز رفتارهایی همچون بی توجهی و بیش فعالی در آن ها می شود. در این تحقیق, تاثیر تحریکات تعادلی بر توجه دیداری کودکان 7 تا 12 ساله با استفاده از ابزار IVA-PLUS-CPT (Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test), مورد مطالعه قرار گرفت.یافته ها: تحریکات تعادلی منجر به تفاوت معنادار در متغیرهای توجه, توجه دیداری, شد (P<0.05) ولی در ارتباط با متغیر کنترل تکانه دیداری تفاوت دو گروه معنادار نبود (P>0.05).نتیجه گیری: استفاده از تحریکات وستیبولار منجر به افزایش توجه دیداری کودکان ADHD می شود و لذا می تواند به عنوان تکنیک درمانی در درمان این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامتی، آذین، حسینی، سیدعلی، و حقگو، حجت اله. (1393). بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 15(3)، 18-25. SID. https://sid.ir/paper/43124/fa

    Vancouver: کپی

    سلامتی آذین، حسینی سیدعلی، حقگو حجت اله. بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1393؛15(3):18-25. Available from: https://sid.ir/paper/43124/fa

    IEEE: کپی

    آذین سلامتی، سیدعلی حسینی، و حجت اله حقگو، “بررسی اثربخشی تحریکات وستیبولار بر توجه دیداری کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 15، no. 3، pp. 18–25، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43124/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button