مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

986
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه شیوع برتری دستی در بین دانش آموزان سالم و ناشنوای مادرزاد 18-12 ساله شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف: برتری دستی, بارزترین عدم تقارن رفتاری در انسان است. در مطالعه حاضر, مقایسه شیوع چپ دستی در بین دانش آموزان طبیعی و ناشنوا, تاثیر سن, جنسیت, و توصیه به استفاده از دست راست در اعمال تک دستی بر برتری دستی, فراوانی افراد چپ دست در خانواده دانش آموزان, تاثیر برتری دستی بر توانایی زبان انگلیسی و بررسی دیدگاه افراد جامعه نسبت به چپ دستان, مد نظر بود. روش بررسی: مطالعه مقطعی- مقایسه ای حاضر از طریق تکمیل پرسشنامه, با استفاده از مقیاس برتری دستی ادینبورگ روی 380 نفر دانش آموز طبیعی با انتخاب احتمالی و 380 نفر ناشنوای شدید یا عمیق حسی- عصبی مادرزادی با انتخاب غیر احتمالی و هدفمند در محدوده سنی 18-12 سال در شهر تهران صورت گرفت. به جز کم شنوایی در دانش آموزان ناشنوا, افراد مورد مطالعه , هیچ گونه بیماری یا مشکل عصبی «نورولوژیک» تایید شده ای نداشتند. برای تعیین میزان و نوع کم شنوایی, به پرونده وضعیت شنوایی دانش آموزان و تایید شنوایی شناس مدارس ناشنوایان, استناد شد. یافته ها: در مطالعه حاضر, شیوع چپ دستی در دانش آموزان طبیعی %9.7 و در ناشنوایان 10% و بین آنها تفاوت معناداری وجود نداشت (p=0.901, z=-1.24). در هر دو گروه اگرچه شیوع چپ دستی در پسران بیش از دختران بود, اما جنسیت و سن بر نتایج به دست آمده تاثیری نداشت (P>0.05). توصیه خانواده و یا معلمان به استفاده از دست راست, در دانش آموزان طبیعی 16 درصد و در دانش آموزان ناشنوا 5 درصد بود و هیچ گونه توصیه اکید یا سخت گیری در این زمینه, اعمال نشده بود. فراوانی افراد چپ دست, در خانواده دانش آموزان طبیعی (%22.6) نسبت به دانش آموزان ناشنوا (%13.2) بالاتر و این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود (p=0.003, Z=-2.976). در هر دو گروه بین راست دستان و چپ دستان در امتیازات زبان انگلیسی, تفاوت معناداری وجود نداشت (P>0.05). همچنین, در بررسی دیدگاه افراد جامعه نسبت به چپ دستان, بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (P=0.541, Z=-0.611). نتیجه گیری: شیوع چپ دستی در بررسی حاضر, به شیوع آن در آمریکای شمالی و اروپای غربی نزدیک بود و با آمار برخی کشورهای آسیایی تفاوت قابل توجهی را نشان داد. مشابهت مقادیر شیوع چپ دستی در دانش آموزان طبیعی و ناشنوا, فرضیه پرویک در خصوص عدم شکل گیری «برتری گوش راست» در ناشنوایان مادرزاد را تایید نکرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، زهرا، کریمی، حسین، سازمند، علی حسین، و ملایری، سعید. (1386). مقایسه شیوع برتری دستی در بین دانش آموزان سالم و ناشنوای مادرزاد 18-12 ساله شهر تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(1 (مسلسل 28))، 25-34. SID. https://sid.ir/paper/43238/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری زهرا، کریمی حسین، سازمند علی حسین، ملایری سعید. مقایسه شیوع برتری دستی در بین دانش آموزان سالم و ناشنوای مادرزاد 18-12 ساله شهر تهران. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(1 (مسلسل 28)):25-34. Available from: https://sid.ir/paper/43238/fa

    IEEE: کپی

    زهرا جعفری، حسین کریمی، علی حسین سازمند، و سعید ملایری، “مقایسه شیوع برتری دستی در بین دانش آموزان سالم و ناشنوای مادرزاد 18-12 ساله شهر تهران،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. 1 (مسلسل 28)، pp. 25–34، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43238/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button