مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,132
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

12

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی، جایگاه و سازوکارهای «اخلاقیات حرفه ای علمی» در تضمین کیفیت آموزشی عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 27

چکیده

 ارتقای مداوم کیفیت علم, دانشگاه و آموزش عالی, مستلزم توسعه درونزای فرهنگ ارزشیابی است که به نوبه خود نیازمند روحیات و رفتارهای خود ارزیابی و خود تنظیمی و التزام درونی به کیفیت در میان یاران و ذی نفعان آموزش عالی است. هدف مقاله حاضر کمک به شناخت بیشتر جایگاه اخلاق دانشگاهی و حرفه ای علمی در توسعه فرهنگ ارزشیابی, در دانشگاهها و مراکز علمی است. مقاله همچنین می کوشد که شناخت بیشتری نسبت به چگونگی و سازوکارهای توسعه اخلاقات حرفه ای علمی فراهم بیاورد. برای این کار روش تحقیق «نظریه برخاسته از دادهها» به کار گرفته شده است. بازی ارزشیابی آموزش عالی ناشی از یک رشته موجبات علی است که اخلاق حرفه ای علمی به عنوان یکی از مهمترین سائقهای رفتاری, از جمله این موجبات علی به شمار می آید. این در حالی است که اخلاق علمی, وضعیت بحث انگیزی در ایران دارد که خود ناشی از مساله آمیز بودن زمینه های موجود فرهنگ دانشگاهی و فرهنگ اجتماع علمی در کشور است. البته این امر, به نوبه خود انعکاسی از ضعف ها و نارسایی های عمومی تر در اخلاق اجتماعی است که آن هم تحت تاثیر عوامل زمینه ای, محیطی, ساختاری و تاریخی شکل می گیرد. بنابراین وضعیت مساله انگیز اخلاق علمی ما, با رویکرهای اراده گرایانه و خطاانگارانه, قابل توضیح نیست بلکه باید اولا منطق محیطی, زمینه ای و ساختاری فهمیده شود و ثانیا بسترهای تعاملی برای دست به کار شدن خود دانشگاهها و انجمنهای علمی و تخصصی و نهادهای حرفه ای فراهم گردد چرا که توسعه اخلاق حرفه ای, نه با پند و اندرزها و نه با فرهنگ سازی های بیرونی (به ویژه از نوع دولتی آن) بلکه از طریق کنشهای ارتباطی خود یاران و ذی نفعان اجتماع علمی و دانشگاهی, و به صورت شیوع و انتشار درونزا, میسر می شود. مقاله, همچنین پیشنهادهایی برای اجماع بر سر منشور اخلاق حرفه ای علمی عرضه کرده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فراستخواه، مقصود. (1385). اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی, جایگاه و سازوکارهای «اخلاقیات حرفه ای علمی» در تضمین کیفیت آموزشی عالی ایران. اخلاق در علوم و فناوری، 1(1)، 13-27. SID. https://sid.ir/paper/433298/fa

Vancouver: کپی

فراستخواه مقصود. اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی, جایگاه و سازوکارهای «اخلاقیات حرفه ای علمی» در تضمین کیفیت آموزشی عالی ایران. اخلاق در علوم و فناوری[Internet]. 1385؛1(1):13-27. Available from: https://sid.ir/paper/433298/fa

IEEE: کپی

مقصود فراستخواه، “اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی, جایگاه و سازوکارهای «اخلاقیات حرفه ای علمی» در تضمین کیفیت آموزشی عالی ایران،” اخلاق در علوم و فناوری، vol. 1، no. 1، pp. 13–27، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/433298/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button