مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,347
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,451
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای بینایی- حرکتی کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف: بررسی و تشخیص اختلال بینایی- حرکتی در کودکان با اختلال ویژه یادگیری و کاربرد مداخلات کاردرمانی در جهت ارتقا و بهبود این مهارت, می تواند در بهبود وضعیت خواندن و نوشتن این کودکان موثر واقع شود. هدف از مطالعه حاضر, بررسی تاثیر مداخلات کاردرمای بر مهارتهای بینایی- حرکتی کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی می باشد.روش بررسی: مطالعه حاضر به روش تجربی و مداخله ای می باشد. برای انجام این پژوهش, 23 کودک با اختلال ویژه یادگیری (پایه دوم, سوم و چهارم) از مراجعین به مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهر تهران, انتخاب شدند. این کودکان از نظر بینایی و شنوایی سالم و بهره هوشی آنها طبیعی بود. نمونه ها بطور تصادفی به دو گروه مداخله (11 نفر) و مقایسه با شاهد (12 نفر) تقسیم شدند.مهارتهای بینایی- حرکتی کلیه نمونه ها ابتدا توسط آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی (TVMS-R) مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس مداخلات کاردرمانی در گروه مداخله صورت گرفت و مجددا توسط آزمون TVMS-R ارزیابی هر دو گروه انجام و با استفاده از آزمون تی زوجی و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: در بررسی نمره کل آزمون, اختلاف معناداری در گروه مقایسه, قبل و بعد از مداخله دیده نشد (P=0.4), اما در گروه مداخله اختلاف معناداری دیده شد (P<0.001). در بررسی مجموع نمرات طبقه 2, 5 و 7 نیز که علاوه بر مهارتهای یکپارچگی بینایی- حرکتی و تثبیت چشمی بیشتر نیازمند مهارتهای بینایی- فضایی هستند, تاثیر معنادار مداخلات کاردرمانی دیده شد (P<0.001) و بررسی مجموع نمرات طبقات 1, 3, 4, 6 و 8 نشان داد که مداخلات کاردرمانی تاثیر معناداری بر مجموع این طبقات و در نتیجه مهارتهای تجزیه و تحلیل بینایی داشته است (P<0.005).نتیجه گیری: مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای بینایی- حرکتی و اجزای آن (یکپارچگی بینایی- حرکتی, تجزیه و تحلیل بینایی و بینایی- فضایی و تثبیت چشمی) در کودکان دچار اختلال ویژه یادگیری مراجعه کننده به مرکز مورد نظر, بطور معناداری موثر بوده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ماندنی، بتول، سازمند، علی حسین، فرهبد، مژگان، کریملو، مسعود، و ماندنی، ماشااله. (1386). تاثیر مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای بینایی- حرکتی کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 8(2 (مسلسل 30))، 44-49. SID. https://sid.ir/paper/43331/fa

    Vancouver: کپی

    ماندنی بتول، سازمند علی حسین، فرهبد مژگان، کریملو مسعود، ماندنی ماشااله. تاثیر مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای بینایی- حرکتی کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1386؛8(2 (مسلسل 30)):44-49. Available from: https://sid.ir/paper/43331/fa

    IEEE: کپی

    بتول ماندنی، علی حسین سازمند، مژگان فرهبد، مسعود کریملو، و ماشااله ماندنی، “تاثیر مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای بینایی- حرکتی کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری در مقطع ابتدایی،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 8، no. 2 (مسلسل 30)، pp. 44–49، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43331/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا