Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

874
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط مهارت های ادراک بینایی غیروابسته به حرکت با مهارت خواندن در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک

صفحات

 صفحه شروع 252 | صفحه پایان 260

چکیده

 هدف: هدف از تحقیق حاضر, بررسی و تعیین ارتباط زیرمجموعه های ادراک بینایی با مولفه های دقت و سرعت مهارت خواندن دانش آموزان فلج مغزی پایه دوم دبستان است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی و تحلیلی, تعداد 24 نفر از دانش آموز فلج مغزی پایه دوم دبستان (10 دختر و 14 پسر) به صورت دردسترس از کلینیک ها و مراکز توان بخشی شهر تهران براساس مناطق جغرافیایی انتخاب شدند. مهارت های ادراک بینایی, با آزمون مهارت های ادراک بینایی غیروابسته به حرکت (TVPS-R) و مهارت خواندن نیز به وسیله آزمون تشخیصی خواندن مورد سنجش قرار گرفت. نتایج به دست آمده پس از بررسی نوع توزیع متغیرها براساس آزمون کولوموگروف-اسمیرونوف و با استفاده از آزمون های غیرپارامتریک اسپیرمن با نسخه 18 نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های این مطالعه در آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین نمرات استاندارد هفت حوزه ادراک بینایی با دو مولفه مهارت خواندن در دانش آموزان فلج مغزی رابطه معناداری وجود دارد. مولفه های تمییز بینایی, حافظه بینایی, روابط فضایی-بینایی, ثبات شکل بینایی, حافظه توالی بینایی, شناخت شکل از زمینه و اکمال بینایی با دقت و سرعت در ارتباط است (p<0.05).نتیجه گیری: ارتباط هر یک از مهارت های ادراک بینایی با دقت و سرعت مهارت خواندن دانش آموزان فلج مغزی کلاس دوم دبستان مشهود و معنادار است و می توان چنین نتیجه گرفت که به منظور بهبود مهارت خواندن دانش آموزان فلج مغزی در زمینه های دقت و سرعت, می توان از این تمرینات ادراک بینایی استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خدابنده، وحیدرضا، فرهبد، مژگان، پیشیاره، ابراهیم، و رهگذر، مهدی. (1394). ارتباط مهارت های ادراک بینایی غیروابسته به حرکت با مهارت خواندن در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، 16(3)، 252-260. SID. https://sid.ir/paper/43672/fa

    Vancouver: کپی

    خدابنده وحیدرضا، فرهبد مژگان، پیشیاره ابراهیم، رهگذر مهدی. ارتباط مهارت های ادراک بینایی غیروابسته به حرکت با مهارت خواندن در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک. آرشیو توانبخشی (توانبخشی)[Internet]. 1394؛16(3):252-260. Available from: https://sid.ir/paper/43672/fa

    IEEE: کپی

    وحیدرضا خدابنده، مژگان فرهبد، ابراهیم پیشیاره، و مهدی رهگذر، “ارتباط مهارت های ادراک بینایی غیروابسته به حرکت با مهارت خواندن در دانش آموزان فلج مغزی اسپاستیک،” آرشیو توانبخشی (توانبخشی)، vol. 16، no. 3، pp. 252–260، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/43672/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا