مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,339
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شکاف بین انتظارات و ادراک کارکنان در مورد مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر، در بیمارستان های استان زنجان 83-1382

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 39

کلیدواژه

مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)Q3

چکیده

 زمینه و هدف: بهبود کیفیت خدمات بیمارستان ها به مصرف بهینه منابع, ارتقای کیفیت مراقبت و رضایت جامعه کمک می کند. از آنجایی که شناخت ادراک و انتظار کارکنان منجر به افزایش بهره وری و بهبود فرآورده های سازمان و تامین نیازهای حال و آینده ی مشتریان می گردد, این مطالعه با هدف تعیین وضعیت مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) در طی سال 1382 تا 1383 در بیمارستان های استان زنجان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه ی توصیفی بر روی 256 نفر از کارکنان رسته های شغلی مختلف بیمارستان های استان زنجان انجام شد که به روش نمونه گیری تصادفی و طبقه ای انتخاب شده بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای (مقیاس لیکرت) شامل وضعیت مطلوب (انتظارات) و وضعیت موجود (ادراک) مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر بود که توسط نمونه های پژوهش تکمیل گردید. شکاف بین انتظارات و ادراک کارکنان از تفاضل نمرات ادراک و انتظارات محاسبه شد. نتایج با استفاده از آزمون آماری کروسکال والیس و ویلکاکسون تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین شکاف بین وضع مطلوب (انتظارات) و وضع موجود (ادراک) از نظر آماری درهمه مولفه های TQM معنی دار بود (P=0.01). مولفه نظام پاداش و قدردانی از نظر کارکنان مهم ترین مولفه ارزیابی شد و منفی ترین نمره شکاف را داشت (میانگین نمره شکاف =2.74-). مولفه های فرهنگ کیفیت و توانمند سازی کارکنان به ترتیب در مقام های دوم و سوم اهمیت قرار داشتند.نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه ایجاد نظام پاداش و قدردانی منصفانه, فرهنگ نوع آوری و خلاقیت و توانمند ساختن کارکنان مهم ترین پیش نیازهای اجرای موفق TQM در بیمارستان ها است. از این رو توصیه می گردد سیاست گزاران و مدیران بیمارستان ها در راستای ایجاد نظام پاداش و قدردانی عادلانه و مبتنی بر عملکرد اثر بخش و کارآمد, محیط توانمند ساز و فرهنگ سازی را برنامه ریزی نمایند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، علی، و شغلی، علیرضا. (1385). شکاف بین انتظارات و ادراک کارکنان در مورد مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر, در بیمارستان های استان زنجان 83-1382. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، 14(54)، 32-39. SID. https://sid.ir/paper/435026/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی علی، شغلی علیرضا. شکاف بین انتظارات و ادراک کارکنان در مورد مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر, در بیمارستان های استان زنجان 83-1382. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)[Internet]. 1385؛14(54):32-39. Available from: https://sid.ir/paper/435026/fa

    IEEE: کپی

    علی محمدی، و علیرضا شغلی، “شکاف بین انتظارات و ادراک کارکنان در مورد مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر, در بیمارستان های استان زنجان 83-1382،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (Journal of Advances in Medical and Biomedical Research)، vol. 14، no. 54، pp. 32–39، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/435026/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button