مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,076
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی موانع موجود در توانمندسازی دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: در فرایند آموزش و از آن جمله آموزش پرستاری ایجاد موقعیت مطلوب جهت یادگیری و استقرار یک نظام آموزشی کارآمد ضروری است. پیوند بین آموزش نظری و بالینی سبب می شود تا دانشجویان پرستاری اطلاعات کسب شده خویش را بطور صحیح در موقعیتهای بالینی بکار گیرند. آموزش بالینی در توانمندسازی و پرورش تفکر انتقادی و خلاق دانشجویان دارای نقش اساسی می باشد این مقاله قصد دارد موانع موجود در توانمندسازی دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی را از دیدگاه دانشجویان و اساتید تعیین و بررسی نماید.روش و ابزار: یک پژوهش توصیفی و تحلیلی است که در سال 1383 در دانشکده های پرستاری دانشگاه تهران و دانشکده پرستاری ارتش صورت گرفته است. نمونه های پژوهش شامل 30 نفر از اعضا هیات علمی و 32 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده های مذکور بوده است که پرسشنامه پژوهشگر ساخته را دریافت و تکمیل نموده اند، سپس تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روشهای آمار توصیفی انجام گرفت.نتایج: 80% دانشجویان بطور مداوم و مستمر در زمینه رشته خویش مطالعه نداشته و 52% آنها دلیل این امر را عدم انگیزه کافی دانسته اند. 53% اساتید مهمترین مشکل را در تجربه کاری خویش عدم انگیزه کافی دانشجویان پرستاری بیان نموده اند. 82% دانشجویان برنامه ریزی نامناسب آموزشی را عامل عدم یادگیری پایدار و موثر دانسته اند. 80% اساتید بیان نموده اند که ارائه مراقبت های پرستاری بر اساس اصول علمی فرایند پرستاری نمی باشد. 88% دانشجویان نحوه عملکرد مربیان بالینی را متناسب با انتظارات خویش (طراحی مناسب، منظم، هدف دار) در بالین ندانسته اند. 83% اساتید محیطهای بالینی را فرصت مناسب جهت بررسی عمیق توسط دانشجویان ندانسته و 88% آنها علت این امر را واگذار نمودن کارهای غیرتخصصی به دانشجویان ذکر نموده اند. 43% اساتید به برقراری روابط اجتماعی مناسب و حمایت روحی و روانی بیشتر دانشجویان از سوی مربیان بالینی تاکید نموده اند.نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که آموزش بالینی در پرستاری به گونه ای طراحی نمی گردد تا تفکر خلاق و انتقادی را در دانشجویان پرستاری پرورش دهد بنابراین آنها قادر نمی باشند دانسته های خویش را در موقعیت های بالینی بکار گیرند همچنین حمایت روحی و روانی مناسب از سوی مربیان در محیطهای بالینی صورت نمی گیرد که این عوامل منجر به کاهش انگیزه دانشجویان جهت مشارکت در فعالیت های آموزشی و نهایتا کاهش سطح توانمندی آنها می گردد. لذا طراحی برنامه مناسب جهت رفع موانع موجود ضروری بنظر می رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محسن پور، لیدا، و ونکی، زهره. (1384). بررسی موانع موجود در توانمندسازی دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/435281/fa

    Vancouver: کپی

    محسن پور لیدا، ونکی زهره. بررسی موانع موجود در توانمندسازی دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/435281/fa

    IEEE: کپی

    لیدا محسن پور، و زهره ونکی، “بررسی موانع موجود در توانمندسازی دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/435281/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button