مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نیازها، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: با توجه به ضرورت بازنگری مستمر در برنامه های آموزش مداوم تعیین نیازهای آموزشی جهت اجرای برنامه های آموزش مداوم تدوین، اجرا و ارزشیابی اینگونه برنامه ها بخشی تفکیک ناپذیر از فعالیت هر سازمانی است. اجرای برنامه آموزش مداوم نباید صرفا محدود به شرکت در برنامه ها گردد بلکه باید مکانیزم ارزشیابی که قادر به اندازه گیری میزان پیشرفت شرکت کنندگان باشد به برنامه اضافه گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزشی کادر پرستاری و مامایی و سپس تدوین و اجرای برنامه ها و ارزشیابی آنها در سال 80-1379 در شیراز انجام گرفته است. روشها: پس از کسب نظرات کادر آموزشی و بالینی که با مصاحبه گروهی (focus group) انجام پذیرفت نیازهای آموزشی تعیین و عناوین زیر برای برنامه های آموزش مداوم اولویت بندی شد: ارتباط، سرطان و مراقبت های مربوطه، آموزش به مددجو، داروها و مراقبت های مربوطه در دو نوبت برای پرسنل پرستاری و مامایی اجرا شد. در برنامه اول 117 نفر، برنامه دوم 88 نفر، برنامه سوم 114 نفر، برنامه چهارم 63 نفر و برنامه پنچم 102 نفر یعنی جمعا 484 نفر شرکت نمودند. برنامه ها بصورت سخنرانی، پرسش و پاسخ و پانل اجرا گردید. پیش از هر برنامه پیش آزمون و پس از هر برنامه پس آزمون از شرکت کنندگان بعمل آمد و در پایان هر برنامه از شرکت کنندگان در مورد 4 متغیر رفتارهای مدرسین ـ هدف برنامه، هدف یادگیرنده و رضایت از برنامه نظر سنجی شد. یافته ها: از کل شرکت کنندگان در 5 برنامه 83.26 درصد زن و 16.74 درصد مرد بوده اند و میانگین سنی آنها 34.9 و میانگین سابقه کار آنها 13.4 سال بوده است. میانگین نمرات شرکت کنندگان در 5 برنامه در پس آزمونها نسبت به پیش آزمونها سیر صعودی داشته است و از نظر آماری معنی دار بوده است. (P<0.0001) تحلیل اطلاعات (ANOVA) در ارتباط با 4 حیطه رفتارهای مدرسین، هدف برنامه، رضایت از برنامه و هدف یادگیرنده در تمامی 5 برنامه در حیطه رفتارهای مدرسین و هدف یادگیرنده با P<0.0001 معنی دار می باشد.نتیجه: با تعیین روابط میان متغیرها در گروهها و برنامه های مختلف چنین بنظر می رسد که متغیرهای موثر در میزان اثربخشی یک برنامه متنوع و متفاوت می باشند و لذا با انجام ارزشیابی های مستمر می توان تمامی جنبه های یک فرآیند را مورد بررسی قرار داد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریف، فرخنده، معطری، مرضیه، و سلامی، محمد. (1381). بررسی نیازها, اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/439682/fa

    Vancouver: کپی

    شریف فرخنده، معطری مرضیه، سلامی محمد. بررسی نیازها, اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/439682/fa

    IEEE: کپی

    فرخنده شریف، مرضیه معطری، و محمد سلامی، “بررسی نیازها, اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 7) (ویژه نامه پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/439682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button