Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,712
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی‎ ‎‏ شهر خرم آباد‏

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 ‎مقدمه: اختلال رفتاری کمبود توجه بیش فعالی ‏‎(ADHD)‎‏ یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است که در کودکی ‏آغاز می شود و یک مساله مهم بهداشت روانی جامعه به شمار می رود. آمار نشان می دهد 5-3% کودکان در سن مدرسه ‏مبتلا به ‏ADHD‏ می باشند. وجود مشکلات رفتاری از جمله ‏ADHD‏ اثرات مخربی بر روابط اجتماعی, تحصیلی, شخصیتی و ‏رفتاری افراد در کودکی و بزرگسالی دارد. بنابراین بر آن شدیم پژوهش حاضر را با هدف بررسی شیوع اختلال رفتاری کمبود ‏توجه – بیش فعالی در دانش آموزان دبستانی شهر خرم آباد انجام دهیم. ‏ مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مشغول به تحصیل در ‏سال تحصیلی 84-1383 در پایه های اول تا پنجم دبستانهای شهر خرم آباد می باشد. نمونه ها (945‏N=‎‏) از 16 مدرسه دولتی ‏و غیردولتی (8 مدرسه دخـترانه, 8 مدرسه پسرانه) بصورت  خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ‏ ابزار گردآوری اطلاعات پرسشـنامه استاندارد شده ‏Child Symptom Inventories ‎‏4‏‎ (CSI‏4‏‎)‎‏ بود. که ابزاری برای ‏غربالگری شایع ترین اختلالهای روانپزشکی کودکان. پرسشنامه ها در دیداری جداگانه توسط والدین و معلمین تکمیل گردید. ‏سپس با تـوجه به نمره گذاری مواردیکه ‏ADHD‏ را نشان می دادند توسط روانپزشک معاینه بالینی شدند. سپس نتایج توسط ‏آمار توصیفی و آزمون ‏ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در 17/3 درصد افراد مورد پژوهش اختلال رفتاری ‏ADHD‏ گزارش شد که به ترتیب 40 درصد مربوط به اختلال ‏ADHD‏ از نوع بی توجهی, 3/33 درصد نوع بیش فعال و 6/26 درصد از نوع ترکـیـبی بود. ‏ADHD‏ در پسران بیشتر از ‏دختران گزارش دیده شد (9/4 درصد در برابر 5/1 درصد). بین جنس کودکان و اختلال ‏‎ ADHD‎ارتـبـاط معـنـی دار وجود ‏داشت(005/0‏p<‎‏). دانش آموزان پایه های دوم و سوم دبستان بیشترین میـزان اختــلال ‏ADHD‏ و پایه پنجم کمترین میزان ‏را داشتند. ولی بین سن, میزان تحصیلات والدین, شغل والدین, میزان درآمد, پایه تحصیلی و مشکلات روانپزشکی در ‏خانواده ارتباط معنی دار وجود نداشت.‏ بحث و نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای اختلالات رفتاری از جمله بیش فعالی و کم توجهی در دانش آموزان ‏شناسایی این اختلالات در کودکان ضروری به نظر می رسد. ‏

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نامداری، پریسا، و نظری، هدایت. (1387). میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی‎ شهر خرم آباد‏. یافته، 10(4 (پیاپی 38))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/445620/fa

    Vancouver: کپی

    نامداری پریسا، نظری هدایت. میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی‎ شهر خرم آباد‏. یافته[Internet]. 1387؛10(4 (پیاپی 38)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/445620/fa

    IEEE: کپی

    پریسا نامداری، و هدایت نظری، “میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در کودکان دبستانی‎ شهر خرم آباد‏،” یافته، vol. 10، no. 4 (پیاپی 38)، pp. 0–0، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/445620/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا