مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معنای رضایت بیماران از پرستاران: یک تحقیق کیفی

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 61

چکیده

 اگر چه رغبت زیادی برای اندازه گیری رضایت بیمار به عنوان شاخص مهم کیفیت خدمات بهداشتی مشاهده می شود, آن چه به نظر فراموش شده است ضرورت توجه به معنی و توسعه چارچوب تئوریک است. هدف از این مطالعه تبیین مفهوم رضایت و ارایه تعریفی از آن با رویکرد کیفی است. این پژوهش یک مطالعه با رویکرد کیفی و روش آنالیز محتوی است. در طی این پژوهش 15 بیمار بستری در بیمارستان های سمنان (سال 1388) به صورت مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری و با روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های این پژوهش مشتمل بر چهار طبقه و دو تم اصلی شامل احساس خشنودی و پذیرش پرستار بودند. بر اساس معنای این تم ها و طبقات, رضایت یک احساس خشنودی و آرامشی است که بیمار به دنبال پذیرش عاطفی و عقلانی پرستار درک می کند. این احساس از طریق قضاوت هوشیارانه و گاه احساسی بیمار نسبت به پرستار و محیط مراقبتی او در ابعاد مختلف شکل می گیرد. نتایج این تحقیق منجر به کشف معنی واقعی و زمینه ای رضایت بیمار از پرستار فراتر و متفاوت از معنایی که کارشناسان یا مدیران تصور می کنند شده است. این یافته ها می تواند در طراحی ابزار معتبر اندازه گیری رضایت بیماران از پرستار متناسب با درک واقعی آن ها در بیمارستان به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قدس، علی اصغر، محمدی، عیسی، ونکی، زهره، و کاظم نژاد، انوشیروان. (1389). معنای رضایت بیماران از پرستاران: یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 4(1)، 47-61. SID. https://sid.ir/paper/459216/fa

Vancouver: کپی

قدس علی اصغر، محمدی عیسی، ونکی زهره، کاظم نژاد انوشیروان. معنای رضایت بیماران از پرستاران: یک تحقیق کیفی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1389؛4(1):47-61. Available from: https://sid.ir/paper/459216/fa

IEEE: کپی

علی اصغر قدس، عیسی محمدی، زهره ونکی، و انوشیروان کاظم نژاد، “معنای رضایت بیماران از پرستاران: یک تحقیق کیفی،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 4، no. 1، pp. 47–61، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/459216/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button