Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,828
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,549
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رضایت شغلی پرستاران ایران

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 59

چکیده

 زمینه و هدف: نظام های بهداشتی در سراسر جهان با افزایش روزافزون چالش ها, گسترش نیازهای بهداشتی و محدودیت های اقتصادی روبرو هستند. تقریبا در تمام کشورها عمده ترین بخش نیروی انسانی نظام بهداشتی را پرستاران تشکیل می دهند. کمبود پرستار و خروج بالای پرستاران از این حرفه یک معضل جهانی است. عدم رضایت شغلی یکی از عوامل موثر در ترک حرفه پرستاری است. این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایت شغلی پرستاران کشور انجام گرفته است.روش بررسی: این تحقیق به صورت توصیفی - مقطعی در سال 1385 انجام گرفت. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود و 1058 پرستار در این مطالعه شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل دو بخش بود که در قسمت اول ویژگی های فردی و شغلی پرستاران و در قسمت دوم رضایت شغلی مورد سوال قرار گرفت. اطلاعات طی 3 ماه جمع آوری شد. در تجزیه و تحلیل آماری از SPSS v.12 و آزمون های آماری توصیفی استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد فقط حدود یک سوم پرستاران (34.30%) از شغل خود راضی هستند. بر اساس نتایج به دست آمده «امنیت شغلی در حرفه پرستاری» (44.5%) و «میزان رضایت پرستاران از محیط کار و امکانات رفاهی» (44.26%) بالاترین امتیاز رضایت و از سوی دیگر «شرح وظایف حرفه پرستاری» (74.75%), «وجهه اجتماعی حرفه پرستاری در جامعه» (70.3%) و «روش ها و نحوه ارتباط با مدیران پرستاری» (70%) به ترتیب بیشترین امتیاز نارضایتی پرستاران را به خود اختصاص دادند.نتیجه گیری: بهبود حقوق و مزایا و رعایت عدالت در حقوق کارکنان بهداشتی درمانی به ویژه پرستاران در مقایسه با سایر کارکنان دولت, تعدیل ساعت کار, اضافه کاری و نوبت کاری جهت حفظ کیفیت خدمات پرستاری, رضایت پرستار و در نهایت رضایت بیمار ضروری است. همچنین هموار کردن مسیر ارتقای شغلی, فراهم نمودن امکان ادامه تحصیل و آموزش مداوم و فرهنگ سازی در زمینه حرفه پرستاری از اقدامات مهم در جهت افزایش رضایت شغلی در پرستاران است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزابیگی، غضنفر، سالمی، صدیقه، سنجری، مهناز، شیرازی، فاطمه، حیدری، شیوا، و ملکی، صدیقه. (1388). رضایت شغلی پرستاران ایران. حیات، 15(1)، 49-59. SID. https://sid.ir/paper/105908/fa

    Vancouver: کپی

    میرزابیگی غضنفر، سالمی صدیقه، سنجری مهناز، شیرازی فاطمه، حیدری شیوا، ملکی صدیقه. رضایت شغلی پرستاران ایران. حیات[Internet]. 1388؛15(1):49-59. Available from: https://sid.ir/paper/105908/fa

    IEEE: کپی

    غضنفر میرزابیگی، صدیقه سالمی، مهناز سنجری، فاطمه شیرازی، شیوا حیدری، و صدیقه ملکی، “رضایت شغلی پرستاران ایران،” حیات، vol. 15، no. 1، pp. 49–59، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/105908/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا