مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی گیلان

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 49

چکیده

 مقدمه و هدف: اصلی ترین و گرانبهاترین رکن دانشگاه علوم پزشکی, اعضای هیات علمی آنهاست, وظایف متصور برای یک عضو هیات علمی در این دانشگاهها در هفت بخش, شامل: آموزشی, پژوهشی, مراقبت از بیماران, مدیریت, فعالیتهای تخصصی در خارج از کشور, توسعه فردی و فعالیتهای مدنی قابل طبقه بندی است.هرعضو هیات علمی بر حسب توانمندیها, قابلیتها, علایق تشخیص, شرایط و نیازهای موسسه ممکن است در یک یا چند حیطه فعالیت بیشتری داشته باشد ولی یکی از مهمترین وظایف او تدریس و آموزش دانشجویان است که کیفیت آن در ارتقا انگیزه, نشاط و نوآوری و افزایش کارایی استاد و دانشجو نقش مهمی دارد.یکی از مشکلات اساسی آموزش در دانشگاهها نداشتن شاخصهای تدریس اثربخشی است و یکی از مهمترین روشهای تعیین این شاخصها نظرخواهی از دانشجویان است. بدین منظور پژوهشی به صورت مقطعی به جهت تعیین شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفت.روش اجرا: این پژوهش به صورت مقطعی در پاییز 1382 انجام شد. ابزار اندازه گیری, پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش بود, بخش اول به منظور تعیین ویژگی های فردی دانشجویان و بخش دوم به منظور تعیین مهمترین شاخصهای تدریس اثر بخش از دیدگاه دانشجویان در چهار حیطه: دانش پژوهی, روش تدریس, قدرت ارتباط و شخصیت فردی, طراحی گردید. نمونه پژوهش بصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه ها توسط آنها به روش خود گزارش دهی تکمیل گردید. داده ها پس از جمع آوری, با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون استنباطی (کای دو و ...) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: از دیدگاه دانشجویان جنبه های قدرت ارتباط, روش تدریس, شخصیت فردی و دانش پژوهی به ترتیب مهمترین جنبه های تدریس اثربخش را به خود اختصاص داده بودند که در جنبه قدرت ارتباط, ویژگی های ارتباط دوستانه با دانشجو و ایجاد مشارکت دانشجو در مباحث, در جنبه روش تدریس, ویژگی های آماده سازی کلاس برای تفکر و بحث و انتقال شفاف و واضح مطالب, در جنبه شخصیت فردی, اعتماد به نفس و قاطعیت و در جنبه دانش پژوهی, ویژگی های سرعلم دانش و ارایه مطالب به روز به عنوان مهمترین شاخصهای تدریس اثر بخش مطرح گردیدند. البته ارتباط معنی داری بین خصوصیات دانشجویان با الویت بندی شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه آنها مشاهده نگردید.بحث: می توان براساس نتایج این پژوهش, یکی از مهمترین معیارهای گزینش و پذیرش اساتید دانشگاه را براساس داشتن ویژگی های لازم برای تدریس اثربخش قرار داد, ضمن آن که با برگزاری مستمر کارگاههای روشهای تدریس اثربخش برای اساتید می توان به این مهم نائل آمد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، فریبا، رضاماسوله، شادمان، و میرحق جو، سیده نوشاز. (1382). بررسی شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی گیلان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3((ویژه نامه 10))، 48-49. SID. https://sid.ir/paper/459765/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری فریبا، رضاماسوله شادمان، میرحق جو سیده نوشاز. بررسی شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی گیلان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛3((ویژه نامه 10)):48-49. Available from: https://sid.ir/paper/459765/fa

    IEEE: کپی

    فریبا عسگری، شادمان رضاماسوله، و سیده نوشاز میرحق جو، “بررسی شاخصهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی گیلان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 3، no. (ویژه نامه 10)، pp. 48–49، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/459765/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button