مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,854
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,405
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 827 | صفحه پایان 90

چکیده

 زمینه و هدف: اگر چه مقدار کم اضطراب منبع برانگیزاننده برای بهبود عملکرد تحصیلی می باشد اما میزان زیاد آن موجب اختلال در تمرکز, دقت, به یادسپاری و یادآوری و در نهایت افت تحصیلی می شود. لذا از آن جا که اضطراب تحصیلی به عنوان یک مشکل آموزشی همچنان سالانه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد, این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد در سال 1387 انجام شد.مواد و روش ها: در این پژوهش کارآزمایی عرصه ای تصادفی شاهددار, کلیه دانش آموزان مضطرب مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد به این طرح دعوت شدند و در مجموع 89 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمون (44 نفر) و کنترل (45 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سه قسمتی مشخصات دموگرافیک, پرسشنامه اضطراب تحصیلی و پرسشنامه قاطعیت راتوس بود که روایی و پایایی (0.83) آن محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. مداخله طراحی شده برای گروه آزمون شامل برگزاری 5 جلسه آموزش قاطعیت بر اساس مدل پرسید و برگزاری یک جلسه انجمن اولیا و مربیان جهت تقویت و حمایت این گروه از برنامه مداخلاتی بود. هشت هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی, از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده ها توسط نرم افزار SPSS 16 با استفاده از آزمون های تی مستقل و زوج, مجذور کای و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت در گروه هدف در حد متوسط رو به بالا بوده (به ترتیب 18.14 و 108) و ارتباط معکوس و معناداری بین این دو فاکتور دیده شد (P<0.001 و r=-0.69). همچنین اضطراب تحصیلی گروه آزمون بعد از مداخله کاهش معناداری نشان داد به طوری که از 18.87 به 8.12 نمره نزول داشت (P<0.001). از سویی نیز در همین گروه میزان قاطعیت افزایش معناداری پیدا کرده بود, به طوری که نمره قاطعیت از 107 به 159 ارتقا پیدا کرده بود (P<0.001). اما بین میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که آموزش قاطعیت در کاهش اضطراب تحصیلی موثر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفی، غلامرضا، محبی، سیامک، مطلبی، محمد، شاه سیاه، مرضیه، و تبرایی، یاسر. (1390). تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 18(2 (مسلسل 60))، 827-90. SID. https://sid.ir/paper/463166/fa

    Vancouver: کپی

    شریفی غلامرضا، محبی سیامک، مطلبی محمد، شاه سیاه مرضیه، تبرایی یاسر. تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1390؛18(2 (مسلسل 60)):827-90. Available from: https://sid.ir/paper/463166/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا شریفی، سیامک محبی، محمد مطلبی، مرضیه شاه سیاه، و یاسر تبرایی، “تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 18، no. 2 (مسلسل 60)، pp. 827–90، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/463166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button