Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,003
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رضایت دانشجویان کارآموز و کارورز از نحوه برنامه ریزی آموزش بالینی بخش های داخلی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 زمینه و هدف: پزشکی حرفه کاربردی است. بنابراین آموزش بالینی اساس برنامه آموزش را تشکیل می دهد. آموزش بالینی سبب می شود که دانشجو، آگاهی های نظری را برای مراقبت از مددجو به کار گیرد و ماهیت حرفه پزشکی و محدوده وظایف پزشکان در جامعه به گونه ای است که حساسیت مساله هماهنگی بین دروس نظری و خدمات بالینی را دو چندان می سازد. هدف این مطالعه، تعیین رضایت دانشجویان کارآموز و کارورز، از نحوه برنامه ریزی آموزش بالینی بخش های داخلی مراکز آموزشی درمانی ارومیه می باشد.روش و ابزار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است، روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده و جامعه پژوهش، را کلیه دانشجویان کارآموز و کارورز (230 نفر) تشکیل می داد. وسیله گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که در سه قسمت تنظیم شده است. قسمت اول 7 سوال مربوط به مشخصات فردی، قسمت دوم 16 سوال در ارتباط با رضایت دانشجویان از نحوه برنامه ریزی آموزش بالینی و قسمت سوم 3 سوال باز در ارتباط با ساعات حضور متوسط دانشجو و ساعات حضور متوسط اساتید و رضایت از کلیه سرویس های داخلی تشکیل می داد. پایایی پرسشنامه توسط مدیران گروه و اساتید بالینی تعیین و جهت روایی، پرسشنامه در دو نوبت (test و retest) به 30 نفر از دانشجویان کارورز و کارآموز تحویل داده شد. بعد از جمع آوری کلیه پرسشنامه ها اصلاحات لازم انجام گردید. داده های جمع آوری شده با روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: 38.7% دانشجویان کارآموز از تناسب بین دانشجو و تعداد بیماران، 35.5% از تناسب بین فضای بخش و تعداد دانشجو راضی، 49.5% از تناسب بین تعداد دانشجویان اتندینگ و تناسب بین فضای بخش و تعداد دانشجو نسبتا راضی، 56.5% دانشجویان از دوره سیمیولوژی عملی و کاربرد آن در بخش های بالینی و 34.4% از مدت آموزش تنظیم شده طبق سرفصل بخش ها داخلی ناراضی و خیلی ناراضی بودند، 63.3% دانشجویان کارورز از تاثیر کشیک های بخش در امر یادگیری و آموزش و 52.4% از تعداد کشیک های بخش داخلی 51.7% دانشجویان از حضور اساتید در بخش و 40.7% از تناسب بین تعداد دانشجو و تعداد اتندینگ و از مدت آموزش تنظیم شده طبق سرفصل نسبتا راضی، 34.9% دانشجویان از تناسب بین تعداد دانشجو و تعداد اساتید در بخش و 26.8% از مدت آموزش تنظیم شده طبق سرفصل ناراضی و خیلی ناراضی بودند.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر این است که دانشجویان انتظار دارندکه بیش از پیش به آموزش بالینی بخش های داخلی اهمیت داده شود. ضروری است برای ارتقا کیفیت آموزش بالینی، از جمله در سرویس داخلی، شناخت مشکلات در وضعیت موجود و به کارگیری راه کارهای مناسب امری ضروری است. رسیدن به این هدف مستلزم فراهم سازی برنامه های آموزشی متناسب با هدف های آموزشی و سنجش و ارزشیابی اصولی است که بر اساس هدف های از قبل تعیین شده می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشیری، زهرا، بقایی، رحیم، و گردشی، اصغر. (1384). رضایت دانشجویان کارآموز و کارورز از نحوه برنامه ریزی آموزش بالینی بخش های داخلی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/471651/fa

    Vancouver: کپی

    مشیری زهرا، بقایی رحیم، گردشی اصغر. رضایت دانشجویان کارآموز و کارورز از نحوه برنامه ریزی آموزش بالینی بخش های داخلی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1384؛5(پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/471651/fa

    IEEE: کپی

    زهرا مشیری، رحیم بقایی، و اصغر گردشی، “رضایت دانشجویان کارآموز و کارورز از نحوه برنامه ریزی آموزش بالینی بخش های داخلی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 5، no. پیوست 14(ویژه نامه هفتمین همایش کشوری آموزش پزشکی)، pp. 0–0، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/471651/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا