مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

170
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک مدرسین پرستاری از چالش های ارزشیابی بالینی دانشجویان: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 267 | صفحه پایان 279

چکیده

 زمینه و هدف: شناخت مسایل آموزش بالینی از جمله چالش ها ارزشیابی در تربیت افراد کارآمد و پذیرش نقش حرفه ای سهم عمده ای دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی درک مدرسین پرستاری از چالش های ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری در بخش های داخلی جراحی طراحی و اجرا گردید. روش کار: پژوهش حاضر, یک مطالعه کیفی توصیفی بود. مشارکت کنندگان 14 نفر از استادان دانشکده پرستاری بودند و نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف و تارسیدن به اشباع داده ها انجام شد. گردآوری داده ها از طریق انجام مصاحبه بود. تمام مصاحبه ها ضبط, دستنویس و سپس تحلیل شد. از نرم افزار 2010 One note برای ثبت مصاحبه ها و کدهای استخراج شده استفاده گردید. به منظور تحلیل داده ها, از روش تحلیل محتوای آشکار (Manifest) استفاده شد. یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها چهار درون مایه و 14 طبقه حاصل شد که شامل ارزشیابی سطحی نگر (ارزشیابی صوری, ارزشیابی با ابزار غیر معتبر, ارزشیابی فاقد الگو و ارزشیابی جزء نگر), ارزشیابی بالینی مبتنی بر اهداف غیر واقعی (ارزشیابی بالینی مبتنی بر دانش نظری, ارزشیابی مبتنی بر فعالیت های غیر حرفه ای, ارزشیابی بر مبنای سلیقه فردی و ارزشیابی بر مبنای کمک به افزایش معدل), ارزشیابی شرطی (ارزشیابی محافظه کارانه, ارزشیابی تلافی جویانه استاد توسط دانشجو, ارزشیابی کلیشه ای) و ارزشیابی ناکامل (ارزشیابی از هم گسیخته, ارزشیابی غیر شفاف, ارزشیابی دور از ملاک محوری) بود. نتیجه گیری: ارزشیابی فاقد الگو و ابزار, سلیقه ای, غیر شفاف و محافظه کارانه از جمله مواردی بود که بیشتر مورد تاکید مدرسین قرار گرفت. انجام مداخلات به منظور ارزشیابی منصفانه با تاکید بر استفاده از ابزارها و شیوه های مناسب و متناسب با اهداف, اعم از کوتاه مدت و دراز مدت, در تربیت دانش آموختگان شایسته, جهت ورود به نظام مراقبت بهداشتی نقش مهمی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سبزواری، سکینه، عباس زاده، عباس، و برهانی، فریبا. (1392). درک مدرسین پرستاری از چالش های ارزشیابی بالینی دانشجویان: یک مطالعه کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(3)، 267-279. SID. https://sid.ir/paper/472609/fa

    Vancouver: کپی

    سبزواری سکینه، عباس زاده عباس، برهانی فریبا. درک مدرسین پرستاری از چالش های ارزشیابی بالینی دانشجویان: یک مطالعه کیفی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(3):267-279. Available from: https://sid.ir/paper/472609/fa

    IEEE: کپی

    سکینه سبزواری، عباس عباس زاده، و فریبا برهانی، “درک مدرسین پرستاری از چالش های ارزشیابی بالینی دانشجویان: یک مطالعه کیفی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 3، pp. 267–279، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/472609/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button