مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,028
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

413
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک خواندن دانش آموزان مبتلا به آسیب شنوایی و همسالان با شنوایی هنجار

صفحات

 صفحه شروع 72 | صفحه پایان 77

چکیده

 زمینه و هدف: در رویکردهای مختلف زبانی, خواندن یک مهارت محسوب می شود. مهارت های زبانی شامل گوش کردن, سخن گفتن, خواندن و نوشتن, با هم ارتباط زیادی دارند. بنابراین چنانچه کودکان مهارت های گوش دادن و سخن گفتن را فعالانه انجام دهند, مهارت های خواندن و نوشتن را به آسانی خواهند آموخت. هدف از این تحقیق بررسی مقایسه ای سواد خواندن دانش آموزان کم شنوا و همسالان با شنوایی هنجار در مقاطع مختلف تحصیلی بود.روش بررسی: تحقیق به صورت پس رویدادی و با استفاده از آزمون استاندارد شده پرلز 2006 بود که روی 80 دانش آموز کم شنوای شدید و عمیق پایه های تحصیلی پنجم دبستان, اول و چهارم دبیرستان شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر تهران که به شیوه نمونه گیری تصادفی و 80 دانش آموز با شنوایی هنجار از مدارس عادی که با نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند, اجرا شد.یافته ها: تفاوت معنی داری بین میانگین درک خواندن دانش آموزان شنوا و کم شنوای شدید و عمیق مشاهده شد (p<0.001). همچنین در هر سه آزمون, میانگین درک خواندن دانش آموزان کم شنوای دختر از پسر بالاتر بود و این تفاوت در سطح p<0.001 معنی دار بود. تفاوت میانگین درک خواندن دانش آموزان کم شنوا در سه مقطع معنی دار نبود که نشان دهنده عدم رشد مهارت خواندن, متناسب با افزایش پایه تحصیلی بود.نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان می دهد که یکی از حیطه هایی که در کم شنوایان به طور قابل ملاحظه ای دچار آسیب می شود, درک خواندن است. با توجه به اینکه سواد خواندن یکی از مهمترین توانایی های اکتسابی دانش آموزان در مدرسه است, لزوم ارزیابی آن و شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموزان به ویژه کم شنوایان ضروری است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک خو، فاطمه، حسن زاده، سعید، و افروز، غلامعلی. (1391). درک خواندن دانش آموزان مبتلا به آسیب شنوایی و همسالان با شنوایی هنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 21(2 (پیاپی 38))، 72-77. SID. https://sid.ir/paper/476312/fa

    Vancouver: کپی

    نیک خو فاطمه، حسن زاده سعید، افروز غلامعلی. درک خواندن دانش آموزان مبتلا به آسیب شنوایی و همسالان با شنوایی هنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1391؛21(2 (پیاپی 38)):72-77. Available from: https://sid.ir/paper/476312/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه نیک خو، سعید حسن زاده، و غلامعلی افروز، “درک خواندن دانش آموزان مبتلا به آسیب شنوایی و همسالان با شنوایی هنجار،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 21، no. 2 (پیاپی 38)، pp. 72–77، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/476312/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button