مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,597
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

815
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 30

چکیده

 زمینه و هدف: گوش کردن, سخن گفتن, خواندن و نوشتن مهارت هایی زبانی هستند که بین آنها ارتباط کامل وجود دارد. گوش دادن اولین مهارت زبانی است که فرد در جریان رشد خود فرا می گیرد. اگر این مهارت تحت تاثیر آسیب شنوایی قرار گیرد, لطمات اساسی بر مهارت های زبانی وارد خواهد آمد. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر افت شنوایی بر سواد خواندن دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مقایسه با دانش آموزان با شنوایی هنجار در مدارس عادی بود.روش بررسی: پژوهش مقطعی حاضر با استفاده از ابزار آزمون دفترچه های استاندارد شده بین المللی 2001 PIRLS انجام گرفت. 119 دانش آموز در پایه های چهارم ابتدایی, سوم راهنمایی و سوم دبیرستان مبتلا به کم شنوایی متوسط و شدید از مدارس استثنایی, و همچنین 46 دانش آموز با شنوایی هنجار از پایه چهارم ابتدایی مدارس عادی در این پژوهش بررسی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از t مستقل استفاده شد.یافته ها: در سطح سواد خواندن و در عملکرد درک متون ادبی, بین کلیه دانش آموزان آسیب دیده شنوایی در مقایسه با دانش آموزان شنوایی هنجار تفاوت معنی دار دیده شد (p<0.05) و در درک متون اطلاعاتی, به جز دانش آموزان پایه سوم دبیرستان دچار کم شنوایی متوسط, سایر دانش آموزان تفاوت معنی داری در مقایسه با دانش آموزان عادی نشان دادند (p=0.03).نتیجه گیری: افت شنوایی بر سطح سواد خواندن تاثیر منفی می گذارد. لازم است ارتقاءبخشی سطح سواد خواندن و تقویت باقی مانده شنوایی, در طراحی و برنامه ریزی های آموزشی در مدارس استثنایی برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی, بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کاکوجویباری، علی اصغر، سرمدی، محمدرضا، و شریفی، اعظم. (1389). مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 19(1 (پیاپی 33))، 23-30. SID. https://sid.ir/paper/356379/fa

Vancouver: کپی

کاکوجویباری علی اصغر، سرمدی محمدرضا، شریفی اعظم. مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1389؛19(1 (پیاپی 33)):23-30. Available from: https://sid.ir/paper/356379/fa

IEEE: کپی

علی اصغر کاکوجویباری، محمدرضا سرمدی، و اعظم شریفی، “مقایسه سواد خواندن در دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و دانش آموزان با شنوایی هنجار،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 19، no. 1 (پیاپی 33)، pp. 23–30، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356379/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا