مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,259
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

678
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه درک خواندن و حافظه کاری در کودکان کم شنوا و عادی

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 74

چکیده

 زمینه و هدف: خواندن از مهم ترین نیازهای بشر برای یادگیری بوده و در افراد عادی حافظه کاری پیش بینی کننده مهارت درک خواندن است. در این مطالعه علاوه بر بررسی ارتباط بین مهارت حافظه کاری و درک خواندن افراد کم شنوا, این مهارت ها با گروه عادی مقایسه شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی با استفاده از آزمون خواندن مهارت حافظه کاری و درک خواندن, 18 کودک شامل 8 پسر و 10 دختر کم شنوای شدید پایه پنجم مدارس استثنایی با 18 کودک شنوا به عنوان گروه هنجار که بر اساس پایه تحصیلی و جنسیت با گروه نمونه همتاسازی شده بودند, مورد مقایسه قرار گرفتند.یافته ها: یافته ها نشان داد که کودکان کم شنوا در تکالیف حافظه شنیداری - کلامی صداها (معکوس), حافظه بینایی کلامی حروف و حافظه بینایی - کلامی تصاویر عملکرد مشابهی با گروه هنجار داشتند ولی در تکلیف درک خواندن متن عملکرد ضعیف تری نشان دادند(p<0.001) . همچنین بین مهارت های حافظه کاری با مهارت درک خواندن متن هیچ گونه رابطه معنی داری دیده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کودکان کم شنوا در مهارت درک خواندن نقص چشمگیری دارند. نقص در دانش زبانی و گنجینه لغات ممکن است عامل اصلی مهارت ضعیف درک خواندن در این کودکان باشد و توانایی حافظه کاری پیش بینی کننده ای قوی برای سطح توانایی درک خواندن کودکان کم شنوا نیست.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، محمد، راشدی ، وحید، غلامی تهرانی، لعیا، و دارویی، اکبر. (1392). مقایسه درک خواندن و حافظه کاری در کودکان کم شنوا و عادی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 22(1)، 68-74. SID. https://sid.ir/paper/106335/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی محمد، راشدی وحید، غلامی تهرانی لعیا، دارویی اکبر. مقایسه درک خواندن و حافظه کاری در کودکان کم شنوا و عادی. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1392؛22(1):68-74. Available from: https://sid.ir/paper/106335/fa

    IEEE: کپی

    محمد رضایی، وحید راشدی ، لعیا غلامی تهرانی، و اکبر دارویی، “مقایسه درک خواندن و حافظه کاری در کودکان کم شنوا و عادی،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 22، no. 1، pp. 68–74، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا