مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

401
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین کدهای اخلاقی برای آموزش دهندگان بالینی پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 48

چکیده

 یکی از راه های گسترش اخلاق در سازمان ها, تبیین رفتارهای پذیرفته شده اخلاقی در موقعیت های خاص, در قالب کدهای اخلاقی است که محتوای آن از توجه به تفاوت های ایدئولوژیک و فرهنگی در جوامع مختلف متفاوت خواهد بود. تدوین کدهای اخلاقی برای آموزش دهندگان بالینی پزشکی, به علت مسوولیت هم زمان آموزش و درمان, و تعارض احتمالی حاصل از آمیختگی این دو, ضروری است. این مطالعه به منظور تدوین کدهای اخلاقی برای آموزش دهندگان بالینی پزشکی با رویکرد اسلامی - ایرانی انجام شد. این مطالعه توسعه ای در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول متون داخلی و خارجی مرور و به روش تحلیل محتوا بررسی شد و بر مبنای مفاهیم استخراج شده, پیش نویس اولیه کدهای اخلاقی برای آموزش دهندگان بالینی پزشکی آماده شد. در مرحله دوم با تشکیل جلسات بحث متمرکز و کسب نظر متخصصان, پیش نویس کدها اصلاح و در مرحله سوم توسط 24 نفر از صاحب نظران ملی اعتباریابی شد و ویراست سوم برای طرح در مراجع رسمی آماده شد.حاصل این پژوهش 55 کد یا توصیه اخلاقی است که تحت 18 موضوع (وجدان کاری, مسوولیت پذیری, احترام به دیگران, تعالی علمی, احترام به آزادی دیگران, عدالت, سعه صدر, پایبندی به احکام شرعی و احترام به آداب اسلامی, عفاف, جلب اعتماد, تواضع, قناعت, ارتباط با همکاران, توجه به بیمار, توجه به دانشجو, خوش خلقی, رازداری, و نظم) طبقه بندی شده است. استخراج مفاهیم و موضوعات اخلاقی از منابع غنی اسلامی - ایرانی, امکان پذیر بوده و زیربنای مناسبی برای تدوین کدهای اخلاقی در زمینه آموزش پزشکی فراهم کرد. انتظار می رود این کدها به دلیل تناسب با فرهنگ و اعتقادات ایرانیان بهتر پذیرفته شود و در صورت ایجاد زمینه های مناسب سازمانی, اجرای آن در محیط های آموزشی ایران در مقایسه با استفاده از کدهای اخلاقی تدوین شده در دیگر کشورها با کمترین اشکال مواجه خواهد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایزدی خواه، اکرم، چنگیز، طاهره، بمانی، نیکو، و میرشاه جعفری، سیدابراهیم. (1392). تدوین کدهای اخلاقی برای آموزش دهندگان بالینی پزشکی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 6(1)، 34-48. SID. https://sid.ir/paper/483922/fa

    Vancouver: کپی

    ایزدی خواه اکرم، چنگیز طاهره، بمانی نیکو، میرشاه جعفری سیدابراهیم. تدوین کدهای اخلاقی برای آموزش دهندگان بالینی پزشکی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1392؛6(1):34-48. Available from: https://sid.ir/paper/483922/fa

    IEEE: کپی

    اکرم ایزدی خواه، طاهره چنگیز، نیکو بمانی، و سیدابراهیم میرشاه جعفری، “تدوین کدهای اخلاقی برای آموزش دهندگان بالینی پزشکی،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 6، no. 1، pp. 34–48، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/483922/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button