Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

716
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

401
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 125

چکیده

 هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان بود. در این پژوهش 407 نفر از دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی به روش نمونه گیری خوشه ای از میان چهار دانشکده (علوم انسانی, علوم پایه, کشاورزی و معماری و هنر) گزینش شدند. نتایج همسانی درونی کل مقیاس و عامل های پنج گانه (تدریس مناسب, اهداف روشن, ارزیابی مناسب, تکالیف مناسب و مهارت های عمومی) در حد قابل قبول بودند. همبستگی بین هر یک از گویه های مقیاس با نمره کل از 0.53 تا 0.74 متغیر و همگی معنادار بود. تحلیل عامل تاییدی گویه ها نشان داد که تمام گویه ها بار عاملی معنادار بر عوامل خود دارند و ساختار پنج عاملی پرسشنامه تایید شد. ضریب روایی ملاکی همزمان از طریق همبستگی بین هر یک از عامل های مقیاس تجربه دوره آموزشی با متغیر ملاک؛ یعنی مقیاس ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی مارش که به لحاظ نظری به آن مربوط بود, معنادار بود. در مجموع, یافته های به دست آمده از پژوهش نشان داد که مقیاس پنج عاملی تجربه دوره آموزشی دانشجو را می توان به عنوان ابزار ارزشیابی معتبری در دانشگاههای ایران نیز استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورصفر، علی، سیادت، سیدعلی، هویدا، رضا، رجایی پور، سعید، عریضی، حمیدرضا، عبدی، حمید، و پیریایی، صالحه. (1394). ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 21(1 (75))، 109-125. SID. https://sid.ir/paper/486140/fa

    Vancouver: کپی

    پورصفر علی، سیادت سیدعلی، هویدا رضا، رجایی پور سعید، عریضی حمیدرضا، عبدی حمید، پیریایی صالحه. ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1394؛21(1 (75)):109-125. Available from: https://sid.ir/paper/486140/fa

    IEEE: کپی

    علی پورصفر، سیدعلی سیادت، رضا هویدا، سعید رجایی پور، حمیدرضا عریضی، حمید عبدی، و صالحه پیریایی، “ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 21، no. 1 (75)، pp. 109–125، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/486140/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا