مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,975
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 66

چکیده

 هدف: کارکردهای اجرایی به معنای توانایی نگهداری وضعیت مناسب حل مساله برای رسیدن به هدف است. مطالعات کارکردهای اجرایی در سندرم توره متفاوت بوده و نشان داده شده که بیشتر در عملکردهای بینایی- فضایی ( visual-spatial), حافظه کاری (working memory) و زمان واکنش اشکال دارند. در کودکان با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی نیز در تغییر وضعیت (set shifting) و مهار حرکتی (Inhibition) و برنامه ریزی (planning) اشکال دارند. این مطالعه با هدف تعیین کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون بیش فعالی همراه کمبود توجه طراحی گردید.روش ها: چهل و یک مورد 7-17 ساله مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان روز به تهران که بر اساس معیارهای تشخیصی بیماری های روانی آمریکا و مصاحبه K-SADA مبتلا به اختلال توره به تنهایی و یا همراه با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی بودند, همراه با گروه کنترل انتخاب شدند. پرسش نامه شدت تیک yale (CTSS) و کانرز والدین و آزمون برج لندن (Tower oflondon) در مورد آنها انجام گرفت و تحلیل با آزمون تی و کای دو انجام شد.نتایج: در قسمت های حرکت (Move), برنامه ریزی (planning), توالی (subsequent) گروه تور در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنا داری را نشان ندادند (p>0.05) اما در گروه توره همراه با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی اختلاف معنا داری وجود داشت ((P=0.03, P=0.02,P=0.045.نتیجه گیری: کودکان مبتلا به توره با اختلال کمبود توجه-بیش فعالی در مقایسه با گروه شاهد, اختلال در حوزه های توجه-برنامه ریزی- حل مساله (problem solving)- تکانشگری و حافظه کاری نشان دادند که در گروه کودکان توره به تن هایی کمتر از کودکان توره همراه با کمبود توجه-بیش فعالی بود و بنابراین به نظر می رسد که اختلالات همراه روی عملکرد اجرایی موثر بوده و باعث تشدید این اختلال می شوند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کاراحمدی، مژگان، و شهریور، زهرا. (1385). بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 24(82)، 61-66. SID. https://sid.ir/paper/49655/fa

Vancouver: کپی

کاراحمدی مژگان، شهریور زهرا. بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان[Internet]. 1385؛24(82):61-66. Available from: https://sid.ir/paper/49655/fa

IEEE: کپی

مژگان کاراحمدی، و زهرا شهریور، “بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون اختلال کمبود توجه و بیش فعالی،” مجله دانشکده پزشکی اصفهان، vol. 24، no. 82، pp. 61–66، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/49655/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button