مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

398
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن درمناطق آندمیک شهرستان نطنز

صفحات

 صفحه شروع 54 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: با توجه به مطالعات محدود در زمینه مداخلات آموزشی برای تغییر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی و همچنین نقش حساس مادران در ایجاد و ابقا این رفتارها, این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن در مناطق آندمیک شهرستان نطنز طراحی و اجرا گردید.روش بررسی: مطالعه حاضر, مطالعه مداخله ای و از نوع تجربی می باشد. دو مرکز بهداشتی درمانی واقع در مناطق آندمیک بیماری لیشمانیوز جلدی به طور تصادفی به دو گروه آزمون و غیرآزمون اختصاص یافتند. سپس از لیست مادران تحت پوشش هر مرکز 80 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه ای را که بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده طراحی شده و روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تایید شده بود, تکمیل نمودند. سپس 4 جلسه آموزشی برای مادران گروه آزمون و 2 جلسه آموزشی برای افراد تاثیر گذار بر آنها تشکیل شد ولی برای گروه غیرآزمون هیچ مداخله ای صورت نگرفت. 2 ماه بعد از مداخله آموزشی داده ها مجددا جمع آوری شدند وبا استفاده از نرم افزار Spss نسخه 18 وآزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی, کای اسکوئر و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: قبل از مداخله تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات سازه های مختلف این تئوری در دوگروه مشاهده نشد (P>0.005) ولی بعد از مداخله در میانگین نمرات آگاهی, نگرش, هنجارهای انتزاعی, کنترل رفتاری درک شده, قصد و عملکرد گروه آزمون افزایش معنی دار مشاهده شد (P<0.005) و در گروه غیر آزمون فقط در میانگین نمرات آگاهی و نگرش افزایش معنی دار مشاهده شد (P<0.005).نتیجه گیری: آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی را در مادران ارتقا بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    باقیانی مقدم، محمدحسین، توکلی، بنفشه، آیت الهی، جمشید، و میرزایی، مسعود. (1395). تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن درمناطق آندمیک شهرستان نطنز. طلوع بهداشت، 15(3 (مسلسل 57))، 54-66. SID. https://sid.ir/paper/510960/fa

    Vancouver: کپی

    باقیانی مقدم محمدحسین، توکلی بنفشه، آیت الهی جمشید، میرزایی مسعود. تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن درمناطق آندمیک شهرستان نطنز. طلوع بهداشت[Internet]. 1395؛15(3 (مسلسل 57)):54-66. Available from: https://sid.ir/paper/510960/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین باقیانی مقدم، بنفشه توکلی، جمشید آیت الهی، و مسعود میرزایی، “تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر رفتارهای پیشگیری کننده از لیشمانیوز جلدی در مادران ساکن درمناطق آندمیک شهرستان نطنز،” طلوع بهداشت، vol. 15، no. 3 (مسلسل 57)، pp. 54–66، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/510960/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button