مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,023
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,856
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 719 | صفحه پایان 726

چکیده

 مقدمه: از آنجا که درمان اختلالات یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نوروفیدبک از روش های درمانی نسبتا جدید می باشد مطالعه حاضر به بررسی اثر این روش در درمان اختلالات یادگیری می پردازد.روش کار: این مطالعه کارآزمای بالینی در بیمارستان دکتر شیخ و ابن سینا مشهد در سال 1392 انجام شد. در این مطالعه 28 کودک مقطع سوم ابتدایی که با توجه به مصاحبه روانپزشکی پرونده تحصیلی, اختلال یادگیری در ریاضی دارند, مورد مطالعه قرار می گیرند. یک گروه (N=14) درمان نوروفیدبک و گروه دیگر(N=14)  درمان نوروفیدبک غیرواقعی (sham) دریافت می کنند. هر کودک 20 جلسه درمان, که هر جلسه 30 دقیقه بود, دریافت می کرد و طول دوره درمان 10-12 هفته بود. نتایج با نرم افزار SPSS و آزمون تی و کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.نتایج: دو گروه از نظر هوشی و سنی و تحصیلی و جنسی و شدت اختلال ریاضی یکسان بودند. در مقایسه دو گروه آزمایش و کنترل, اثر مداخله بر گروه آزمایش معنی دار بود و تفاوت دو گروه نیز معنی دار بود (p<0.05). و مداخله توانسته بود در سه بار اندازه گیری تفاوت معنی دار ایجاد کند (p<0.01). روند تغییرات متغیر در سه بار اندازه گیری, خطی بود (p<0.05). تفاوت پیش آزمون و پس آزمون تنها در گروه پسران معنی دار بود و در گروه دختران معنی دار نبود.نتیجه گیری: بررسی اثربخشی درمان بر اختلال ریاضی نشان داد که که نوروفیدبک باعث بهبود عملکرد ریاضی در کل گروه آزمایش شده است و اثربخشی درمان تا یک سال بعد از درمان باقی مانده است (p<0.01) این اثر مثبت تنها در پسران تائید شد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادی، سیدعلیرضا، آخوندپورمنطقی، علی، و هاشمیان، پیمان. (1393). بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 57(5)، 719-726. SID. https://sid.ir/paper/51250/fa

    Vancouver: کپی

    سجادی سیدعلیرضا، آخوندپورمنطقی علی، هاشمیان پیمان. بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1393؛57(5):719-726. Available from: https://sid.ir/paper/51250/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلیرضا سجادی، علی آخوندپورمنطقی، و پیمان هاشمیان، “بررسی اثر نوروفیدبک در درمان اختلال یادگیری درس ریاضی کودکان مقطع سوم ابتدایی،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 57، no. 5، pp. 719–726، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/51250/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا