مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

761
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نحوه ارزشیابی بخش های بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 103

چکیده

 بخش مهمی از فرآیند آموزشی, ارزشیابی پیشرفت تحصیلی یا ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان است. لذا می بایست از تناسب و سازگاری روش های ارزشیابی با اهداف ویژه یادگیری اطمینان حاصل شود. بر اساس اطلاعات موجود, روش های ارزشیابی در آموزش پزشکی بویژه آموزش بالینی در غالب دانشکده های پزشکی یکنواخت و یکسان است و روش های مرسوم, علاوه بر عدم تناسب با اهداف آموزشی, در سنجش مهارت های عملی دانشجویان کارآمد نمی باشد. لذا پژوهش حاضر به منظور تعیین نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی مشهد در مقطع کارورزی در مورد نحوه ارزیابی در بخش های بالینی در سال 1380 انجام گرفت.در این مطالعه که یک پژوهش توصیفی مقطعی است, اطلاعات مربوط به 161 پرسشنامه تکمیل شده توسط دانشجویان پزشکی مشهد که دوره کارورزی خود را می گذارندند مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نیز آزمون های کای دو و آنالیز واریانس یکطرفه انجام شد.با توجه به یافته های پژوهش, متداول ترین آزمون های مورد استفاده در ارزشیابی بخش های بالینی به ترتیب آزمون کتبی (%58.5) و آزمون شفاهی (%18) می باشد. همچنین محل برگزاری امتحان پایان بخش در %84.5 موارد, اتاق کنفرانس و اتاق اساتید بوده است. استفاده از بالین بیمار به عنوان محل برگزاری آزمون در %4.9 و ارزشیابی مهارت های عملی کسب شده از طریق مشاهده مستقیم %10.6 گزارش شده است. از طرفی %91.3 از کارورزان معتقد بودند که نحوه عملکرد آنان و حسن انجام وظایف محوله در بخش, در ارزشیابی پایان دوره به هیچ عنوان موثر نبوده یا تا حدودی موثر بوده است. در خصوص تناسب ارزشیابی فعلی با فرصت های یادگیری و فعالیت های آموزشی, همچنین تناسب با منابع معرفی شده در بخش و بالاخره توان روش های موجود در سنجش اهداف آموزشی, به نظر کارورزان مورد اول تنها در %3.7, موثر دوم در %11.8 و مورد سوم نیز تنها در %1.2 به طور کامل رعایت شده است. به علاوه تنها %5 از کارورزان بر این باور بودند که در ارزشیابی به طور کامل به نیازهای معمول یک پزشک عمومی توجه شده است. از طرفی ضمن اعلام عدم انطباق نمره پایان بخش با توانایی های کسب شده (%46.6), %22.4 ارزشیابی فعلی را نامناسب دانستند یک سوم کارورزان بر ضرورت بازنگری و تحول در ارزشیابی تاکید نمودند.با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر تناسب و سازگاری ضعیف روش های ارزشیابی با اهداف آموزشی, و با توجه به لزوم ایجاد رابطه قانونمند و قوی بین ارزشیابی و یادگیری می بایست جهت دستیابی به نتایج مطلوب یادگیری, سیستم ارزشیابی مناسبی طراحی گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاوه طباطبایی، مریم سادات، بحرینی طوسی، سیدمحمدحسین، مدبرعزیزی، محمدجعفر، ابراهیم زاده، سعید، بحرینی طوسی، وحید، و بحرینی طوسی، کاوه. (1381). نحوه ارزشیابی بخش های بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 45(76)، 97-103. SID. https://sid.ir/paper/52075/fa

    Vancouver: کپی

    کاوه طباطبایی مریم سادات، بحرینی طوسی سیدمحمدحسین، مدبرعزیزی محمدجعفر، ابراهیم زاده سعید، بحرینی طوسی وحید، بحرینی طوسی کاوه. نحوه ارزشیابی بخش های بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1381؛45(76):97-103. Available from: https://sid.ir/paper/52075/fa

    IEEE: کپی

    مریم سادات کاوه طباطبایی، سیدمحمدحسین بحرینی طوسی، محمدجعفر مدبرعزیزی، سعید ابراهیم زاده، وحید بحرینی طوسی، و کاوه بحرینی طوسی، “نحوه ارزشیابی بخش های بالینی و نظرات دانشجویان دانشکده پزشکی در سال 1380،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 45، no. 76، pp. 97–103، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/52075/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button