مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,204
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش حروف ربط یا ادات در توانایی دانشجویان ایرانی رشته زبان انگلیسی در خواندن و درک مفاهیم و در مرتب کردن جملات به هم ریخته

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تحقیق حاضر تلاشی است که از دو جنبه به نقش یک نوع از مکانیسم های انسجام، یعنی حروف ربط یا ادات(conjunctions) ، در خواندن و درک مفاهیم می پردازد که قبلاً بررسی نشده است: 1، تاثیر حروف ربط بر عملکرد دانشجویان در آزمون تکمیل متن(cloze) ، 2، تاثیر حروف ربط بر توانایی دانشجویان در مرتب کردن جملات به هم ریخته متن، به عبارت دیگر، توال متنی .(unscrambling the scrambled sentences: textual sequence) بدین منظور، تعدادی متن با موضوعات مختلف تهیه گردید. محقق دو گونه از همان متن ها را آماده کرد، با این تفاوت که حروف ربط- تا جائیکه متن اجازه می داد- در گونه اول حذف شد و در گونه دوم حتی طبق شرایط مقتضی حروفی اضافه شد. فرض بر آن بود که این ادات یاریگر فهم بیشتر و بهتر دانشجویان خواهد بود. البته طبیعی بودن متن ها(authenticity) را یک استاد آمریکایی، دکتر محمد لنگهاوسن، در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم تایید نمود. دو گروه کنترل و آزمایش در دو دانشگاه علامه طباطبایی و قم، آزمونها را دریافت کردند. گروه کنترل که همان متن ها را با حروف ربط محذوف دریافت نموده بودند، ضعیف تر عمل نمودند و گروه آزمایش در دانشگاه قم، در همان متن ها- که در آنها حروف ربط حذف نشده بود، بلکه تعدادی نیز اضافه شده بود- بهتر از گروه کنترل در دانشگاه علامه طباطبایی عمل نمودند و متن ها را بهتر فهمیدند. این نشان داد که حروف ربط تاثیر بسزائی در موارد فوق الذکر دارد. البته سطح تجانس مهارت زبانی(language homogeneity) دو گروه، قبل از برگزاری آزمون های تکمیل متن(cloze) و توالی متن (unscrambling) از طریق آزمون استاندارد میشیگان به دست آمده بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکبریان، اسحاق. (1380). نقش حروف ربط یا ادات در توانایی دانشجویان ایرانی رشته زبان انگلیسی در خواندن و درک مفاهیم و در مرتب کردن جملات به هم ریخته . مجله زبانشناسی کاربردی، 5(1)، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/55203/fa

    Vancouver: کپی

    اکبریان اسحاق. نقش حروف ربط یا ادات در توانایی دانشجویان ایرانی رشته زبان انگلیسی در خواندن و درک مفاهیم و در مرتب کردن جملات به هم ریخته . مجله زبانشناسی کاربردی[Internet]. 1380؛5(1):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/55203/fa

    IEEE: کپی

    اسحاق اکبریان، “نقش حروف ربط یا ادات در توانایی دانشجویان ایرانی رشته زبان انگلیسی در خواندن و درک مفاهیم و در مرتب کردن جملات به هم ریخته ،” مجله زبانشناسی کاربردی، vol. 5، no. 1، pp. 1–16، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/55203/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button