هدف پژوهش حاضر بررسی روایی آزمون تک(C- test) به عنوان یک تعریف عملیاتی قابل قبول از اصل کاهش حشو می باشد. در این راستا، یک آزمون تک حاوی پنج متن کوتاه با پیروی دقیق از اصول ساخت این نوع آزمونها تهیه و به همراه آزمون تافل با حضور 32 دانشجوی مهندسی درس انگلیسی برای اهداف ویژه اجرا گردید. سپس در طی مصاحبه با دانشجویان، گزارشهای کلامی(verbal protocol) آنها در باره چگونگی تکمیل متن جمع آوری شد. تحلیل دقیق این گزارشهای کلامی نشانگر استفاده از چهار نوع راهکار در تکمیل متن می باشد: 1- پردازش خودکار متن(automatic processing) ؛ 2- همجواری واژگانی(lexical adjacency) ؛ 3- مشخصه های جمله ای(sentential cues) ؛ و 4- مشخصه های کلان متنی(top-down cues) . یافته های فوق حاکی از روایی و پایایی قابل قبول آزمون تک در انعکاس اصل کاهش حشو می باشد.