مقاله حاضر گزارشی است از یک پژوهش مختصر در زمینه یکی از ممیزه های احتمالی دو گونه زبانی(genre) - کتاب درسی و گزارش تحقیق- آن گونه که در متون شیمی هویداست. یک نمونه تصادفی از 60 متن شیمی (30 کتاب درسی شیمی و30 گزارش تحقیقاتی شیمی) که توسط 60 نویسنده مختلف نوشته شده بود انتخاب و از میان آنها 60 بند ذهنی(conceptual paragraph) مورد مطالعه دقیق از نقطه نظر کاربرد نقش زبانی تعریف اصلاحات قرار گرفت. کاربرد روش آماری مجذورخی (chi-square) آشکار ساخت که تعداد تعریف اصلاحات در متن کتابهای درسی شیمی تفاوتی معنی دار با تعداد تعریف اصلاحات در گزارش های تحقیق دارد. در واقع، در مقابل تعداد کم آنها در گزارش های تحقیق تعداد چشم گیری تعریف اصلاحات در متون آموزشی کتابهای درسی وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که می توان چنین ادعا کرد که فراوانی کاربرد تعریف اصلاحات در متون کتابهای درسی می تواند یکی از ملاک های تشخیص متون آموزشی کتاب درسی از متون تخصصی گزارش تحقیق باشد. این گامی هرچند کوچک در مسیر شناخت ممیزه های این دو گونه زبانی است. شناخت دقیق تر دیگر ممیزه ها را به دیگر پژوهشگران می سپاریم.