مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,324
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 97

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نقص توجه / بیش فعالی یکی از اختلالاتی می باشد که توجه بسیاری از روان شناسان, روان پزشکان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. از جمله عواملی که می تواند در تداوم این اختلال دخیل باشد, تنظیم نامناسب انگیزه ها و رفتارهای پرخطر است؛ لذا هدف پژوهش حاضر, مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی است.روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر مبتلا اختلال نقص توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی کلاس سوم دبیرستان تشکیل دادند که در سال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش به حجم 80 نفر (شامل 40 دانش آموز عادی و 40 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی) بودند که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند, برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودتنظیمی انگیزشی, مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی, مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال نقص توجه / بیش فعالی بزرگسالان کانرز و مصاحبه تشخیصی بر اساسDSM-5  استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که میانگین نمرات خودتنظیمی انگیزشی (در تمامی مولفه ها) دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی به طور معنی داری از دانش آموزان عادی کمتر است (P<0.001)؛ همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمرات رفتارهای پرخطر (در تمامی مولفه ها) دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی به طور معنی داری از میانگین نمرات دانش آموزان عادی بیشتر است (P<0.001).نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این یافته ها نشانگر اهمیت راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی و تنظیم و تعدیل این انگیزه ها در جهت پیشرفت تحصیلی و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه, بی توجهی, حواس پرتی و درنهایت پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضرغام حاجبی، مجید، پورعبدل، سعید، و سراوانی، شهزاد. (1395). مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، 18(3 )، 87-97. SID. https://sid.ir/paper/58746/fa

    Vancouver: کپی

    ضرغام حاجبی مجید، پورعبدل سعید، سراوانی شهزاد. مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)[Internet]. 1395؛18(3 ):87-97. Available from: https://sid.ir/paper/58746/fa

    IEEE: کپی

    مجید ضرغام حاجبی، سعید پورعبدل، و شهزاد سراوانی، “مقایسه خودتنظیمی انگیزشی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Journal of Shahrekord University of Medical Sciences)، vol. 18، no. 3 ، pp. 87–97، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/58746/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button