مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر ارزیابی آموزشی استاد از دیدگاه دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 15

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: تدارک و توسعه برنامه ارزیابی اعضای هیات علمی تبیین کننده ارزشهای منحصر بفرد و اولویتهای مهم یک موسسه آموزشی می باشد. از راهکارهای موثر تهیه پرسشنامه های ارزشیابی مفیدتر بر اساس شناخت بهتر از ایده ها و ذهنیات سوال شوندگان و همچنین قابلیت اجرا، سرعت و دقت بیشتر در جمع آوری نظرات و استخراج آنها می باشد. حذف پرسشهای اضافه و یا سوالات موازی به کوتاهتر و عملی تر شدن فرآیند ارزیابی کمک شایانی خواهد نمود. در این مطالعه مهمترین عواملی که یک دانشجو در ارزیابی استاد مد نظر قرار می دهد مورد تحقیق قرار گرفته است.روشها: این مطالعه به شکل گذشته نگر با بررسی تحلیلی از اطلاعات جمع آوری شده در پرسشنامه های دانشجویی که جهت ارزشیابی اعضای هیات علمی در سالهای 1375-1378 تدوین و اجرا گردیده است انجام گردید. سوالات موجود و پاسخهای دریافتی در فرمهای دانشجویان بالینی بدون در نظر گرفتن نام، رشته یا بخش ارزیابی شوندگان پس از تبدیل به بانک اطلاعات کامپیوتری و کدگذاری مناسب با نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان همبستگی پرسشهای هر فرم با پرسش اخر که برآورد کلی دانشجو از استاد را نشان می دهد تعیین و سپس با استفاده از مدل رگرسیون چند متغیره سوالات کم تاثیر تعیین گردید. یافته ها. از مجموع 10624 پرسشنامه با سوالات یکسان که از دانشجویان بالینی طی سالهای 1375-1378 به منظور ارزشیابی اساتید بخشهای بالینی جمع اوری شده بود 10346 فرم که در بر دارنده پاسخ به پرسش «در مجموع استاد خود راچگونه ارزیابی می کنید؟» بودند انتخاب و در این بررسی شرکت داده شدند. این پرسش بیشترین همبستگی را با میانگین نمرات فرم نشان میداد (0.93=r) و با توجه به شکل کلی این سوال به عنوان پرسش مستقل برآورد کلی دانشجو از استاد انتخاب و با بقیه سوالات مقایسه گردید. در بررسی سایر پرسشها کلیه سوالات همبستگی اماری با برآورد کلی نشان می دادند که بیشترین ضرایب همبستگی را پرسش (توان ایجاد تحرک و اشتیاق در دانشجویان در مسایل علمی) (0.82=r)، پرسش (راهنمایی دانشجویان در امور علمی و پژوهشی) (0.806=r) و پرسش (بیان مطالب به صورت روان و واضح و …) (0.805=r) نشان می دادند. در بررسی با مدل رگرسیون چند متغیره سوالات (استفاده از وسایل کمک اموزشی …)، (آموزش مسایل شایع و اورژانس ….) و (توانایی تفسیر ازمایشات و عکس…) فاقد ارتباط معنی دار اماری با برآورد کلی از استاد بودند. در دسته بندی پرسشها به سه حیطه دانش تخصصی، کیفیت و علاقه مندی آموزشی و رفتارهای بین فردی و ارتباط انها با برآورد کلی از استاد کمترین همبستگی را دانش تخصصی استاد نشان می داد. نتیجه. تعدد پرسشها در پرسشنامه دانشجویان معمولا سبب تاثیر پذیری پاسخها از یکدیگر بوده و اطلاعات اضافه تری جز تکرار تضعیف شده پاسخهای سوالات با اهمیت تر نخواهد داشت. در بر آورد کلی دانشجویان از اساتید قدرت بیان، وضوح مطالب، راهنمایی دانشجویان و رفتارهای مناسب بین فردی که منجر به ایجاد واکنش مثبت در دانشجو می گردد بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اشرف، حسین، صبری، محمدرضا، و حق پناه، سزانه. (1381). تعیین مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر ارزیابی آموزشی استاد از دیدگاه دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 14-15. SID. https://sid.ir/paper/59042/fa

    Vancouver: کپی

    اشرف حسین، صبری محمدرضا، حق پناه سزانه. تعیین مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر ارزیابی آموزشی استاد از دیدگاه دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):14-15. Available from: https://sid.ir/paper/59042/fa

    IEEE: کپی

    حسین اشرف، محمدرضا صبری، و سزانه حق پناه، “تعیین مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر ارزیابی آموزشی استاد از دیدگاه دانشجویان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 14–15، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59042/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button